Saturday, January 12, 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9 ( SYAFIQ )


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9

Nama guru              : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran        : Sirah
Kelas                        : 5 Muhajirin
Tarikh                      : 20 Oktober 2019
Masa                         : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan                   : 25 Orang
Tajuk                        : Hujjatul Wada’
Kemahiran               : Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah                     : Dialog, syarahan, soal jawab
Pengetahuan            : Murid mengetahui maksud haji dan umrah
Sedia ada                    
Hasil                         : 1) Memahami maksud Hujjatul Wada’
Pembelajaran            2) Menyebut isi kandungan khutbah hujjatul wada’
                                                                          
Kemahiran               : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan                : Taat, tolong menolong, setia, disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan                       : Kitab, komputer riba, LCD, kad manila
Bantu mengajar

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran

2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan murid
Nilai :

Khusyuk
Hormat
SET INDUKSI
( Video orang mengelilingi Kaabah )

1) Waktu bila orang terlalu ramai kunjungi tempat ini ?.
Andaian jawapan : Waktu haji

2) Apakah maksud selamat tinggal dalam bahasan arab ?
Andaian jawapan : Wada’
1) Guru menayangkan video

2) Guru menanyakan soalan kepada murid

3) Murid mencuba jawab

4) Guru membuat perkaitan antara video dan tajuk pembelajaran
Kemahiran :

Melihat
Mendengar
Menyoal

Nilai :

Berani mencuba
Bersungguh-sungguh

Strategi :

Berpusatkan bahan
Berpusatkan murid
Berpusatkan guru

Kemahiran berfikir :

Sumbang saran
Membuat perkaitan



LANGKAH 1
Maksud Hujjatul wada’

- Ia dikenali sebagai Hujjatul wada’ kerana ia adalah haji dan umrah yang terakhir bagi Nabi Muhammada SAW pada tahun ke 11 hijrah

- Ia juga merupakan perpisahan Rasul SAW dengan umat islam
1) Guru menjelas kan kepada murid tentang maksud Hujjatul wada’ dengan melalui bahan bantu mengajar iaitu slide, lcd dan komputer riba

2) Guru mengemukakan beberapa soalan yang berkaitan

3) Guru membimbing dan membetulkan kefahaman murid yang kurang tepat

Kemahiran berfikir :

Memahami apa yang disampaikan oleh guru dengan tepat

Teknik :

Pemudahcaraan

Nilai :

Patuh
Berani
Yakin

LANGKAH 2
Tarikh berlakunya Hujjatul Wada’

- Rasul saw telah tinggal di Madinah selama 10 tahun dan belum pernah mengerjakan ibadah haji

- Tahun ke-10 baginda membuat keputusan bahawa baginda ingin mengerjankan haji pada tahun tersebut.

- Pelaksanaan mempunyai 13 perkara

1) Guru menjelaskan kepada murid tentang tarikh berlakunya hujjatul wada’ dengan menggunakan slide

2) Guru meminta beberapa orang untuk membaca perlaksanaan yang dibuat oleh rasul SAW dengan para sahabat

3) Guru meminta murid untuk
menampal 13 perkara yang dilaksanakan oleh rasul SAW dalam perjalanan ke Mekah

4) Murid diberi peluang untuk mencuba

5) Guru membimbing murid untuk memperbetulkan kefahaman mereka yang kurang tepat
Bahan bantu mengajar :

Kad manila
LCD
Komputer riba
Slide

Nilai :

Taat
Patuh
Hormat
Bekerjasama

Kemahiran berfikir :

Murid menaakul dan memahami apa yang dipelajari

Strategi :

Berpusatkan bahan
Berpusatkan murid
LANGKAH 3
Kandungan Khutbah Hujjatul Wada’

- Ia merupakan khutbah haji yang terakhir dari Rasul SAW di lembah uranah

- Baginda khutbah dengan penuh pesanan dan peringatan untuk umat islam
1) Guru menayangkan teks Khutbah Nabi SAW dengan menggunakan slide

2) Guru edarkan kertas yang bertulis khutbah nabi SAW

3) Guru meminta beberapa orang murid untuk membaca khutbah nabi SAW

4) Guru meminta murid untuk membaca isi utama khutbah
Kemahiran berfikir :

Murid memahami apa yang terkandung dalam teks khutbah nabi SAW

Nilai :

Bersungguh-sungguh

Kemahiran :

Membaca
Melihat
Memahami

Bahan bantu mengajar :

Slide
Kertas


LANGKAH 4
Wahyu yang diturunkan ketika hujjatul wada’

- Rasul SAW berwuquf sehingga matahari tenggelam dan disitulah baginda mandapat wahyu dari Allah swt

- Para sahabat berasa sebak mendengar wahyu tersebut kerana mengetahui sudah sampai masanya Nabi saw untuk menghadap Allah swt
1) Guru meminta murid untuk membaca potongan ayat Al-quran yang tertera di slide dipapan putih

2) Guru menjelaskan wakhyu yang diturunkan kepada nabi SAW
Kemahiran :

Memahami
Membaca

Nilai :

Taat
Patuh
Bekerjasama

Bahan bantu mengajar :

Slide
Lcd
Komputer riba
PENUTUP
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari hari ini

2) Murid-murid menyatakan kefahaman tentang pelajaran hari ini
Kemahiran :

Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing

Strategi :

Berpusatkan guru



Catatan Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini


Ulasan pensyarah guru pembimbing :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 8 ( SYAFIQ )


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 8

Nama guru              : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran        : Sirah
Kelas                        : 5 Muhajirin
Tarikh                      : 20 Oktober 2019
Masa                         : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan                   : 25 Orang
Tajuk                        : Perkembangan islam pada zaman Rasulullah SAW
Kemahiran               : Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah                     : Dialog, syarahan, soal jawab
Pengetahuan            : Murid menyebut cara Rasul SAW berdakwah mengikut peringkat
Sedia ada                   
Hasil                         : 1) Menyatakan perkembangan islam pada zaman Rasul SAW
Pembelajaran            2) Mengambil iktibar daripada perkembangan islam pada zaman Rasul
                                        SAW
                                   
Kemahiran               : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan                : Taat, tolong menolong, setia, disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan                       : Kitab, komputer riba, LCD, kad manila
Bantu mengajar

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran

2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan murid
Nilai :

Khusyuk
Hormat
SET INDUKSI
(video peperangan )

1) Siapa tahu apa yang berlaku dalam video ini ?
Andaian jawapan :
Peperangan

2) Apa yang disebabkan berlakunya peperangan
Andaian jawapan : Perebutan kuasa

1) Guru menayangkan gambar dipapan putih

2) Guru menyoal murid tentang gambar rajah tersebut

3) Murid mencuba jawab

4) Guru membuat perkaitan antara gambar dan tajuk yang dipelajari
Kemahiran :

Soal jawab
Sumbangsaran

Bahan bantu mengajar :

LCD
Kitab
Komputer riba
LANGKAH 1
Peperangan Hunain dan Tabuk

Peperangan Hunain
1) Guru menceritakan tentang peperangan Hunain dengan lebih jelas

2 ) Guru meminta seorang murid untuk membaca isi utama peristiwa

3) Guru menyoal murid tentang peperangan Hunain
Kemahiran :

Mendengar
Melihat

Nilai :

Bekerjasama
Taat
Patuh

Bahan bantu mengajar :

LCD
Kitab
Komputer
LANGKAH 2
Peperangan Hunain dan Tabuk

Peperangan Tabuk/Usrah
1) Guru menceritakan tentang peperangan Tabuk dengan lebih jelas kepada murid-murid

2) Guru meminta murid untuk turut membaca bersama guru

3) Guru menyoal murid tentang peperangan Tabuk

4) Guru meminta murid untuk membentuk 2 kumpulan untuk menyusun strategi peperangan mereka

5) Guru meminta wakil dari ahli kumpulan untuk membentangkan dihadapan kelas
tentang strategi peperangan mereka
Kemahiran :

Mendengar
Melihat
Berbincang

Nilai :

Bekerjasama
Taat
Patuh

Bahan bantu mengajar :

LCD
Komputer riba
Kitab
Kertas mahjong
LANGKAH 3
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :

1) Peperangan Tabuk berlaku pada ______ .

2) Peperangan Hunain berlaku antara _______.

3) Apakah kesan dari kedua-dua peperangan ini
____________


1) Guru membuat aktiviti soal jawab kepada murid-murid

2) Guru membuat aktiviti soal jawab dengan aktiviti mengisi tempat kosong
Bahan bantu mengajar :

Lembaran kerja

Strategi :

Berpusatkan murid

Nilai :

Berdisiplin
Patuh
Taat




PENUTUP
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari hari ini

2) Murid-murid menyatakan kefahaman tentang pelajaran hari ini
Kemahiran :

Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing


Strategi :

Berpusatkan guru



Catatan Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan perbaiki kesalahan saya dari semasa ke semasa.



Ulasan pensyarah guru pembimbing :

RPT ( SYAFIQ )

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SIRAH TAHUN 5 SEMESTER MINGGU TAJUK KEMAHIRAN NILAI ...