Wednesday, August 15, 2018

BIMBINGAN DAN KAUNSELING




BIMBINGAN DAN KAUNSELING

ABSTRAK
Dalam kertas kerja ini menjelaskan peranan seorang kaunselor perlu mengetahui dan mempunyai kemahiran asas kaunseling kerana ia adalah perkara yang penting serta diaplikasi ketika sesi kaunseling dijalankan. Kemahiran-kemahiran asas kaunseling yang perlu ada dalam diri seorang kaunselor ialah kemahiran pra sesi, kemahiran membina hubungan, kemahiran membina suasana persekitaran, kemahiran menyoal, kemahiran mendengar, parfrasa atau menyatakan semula, meminta penjelasan, kemahiran berempati, kemahiran refleksi, kemahiran berkomunikasi, kemahiran merumus dan pelbagai kemahiran yang disediakan untuk diguna pakai dalam sesi kaunseling. Kaunselor hendaklah mempelajari dan memahami segala kemahiran yang perlu dalam proses membantu klien berpandukan kesesuaian masa dan tempat. Jika kemahiran yang digunakan tidak bersesuaian, maka ia mampu mempengaruhi keseluruhan proses kaunseling seperti menyukarkan klien untuk mengatasi masalah mereka mengakibatkan kehilangan keyakinan dan kepercayaan terhadap kaunselor.

KONSEP BIMBINGAN
Pelbagai pengertian yang diberikan bagi istilah bimbingan. Antara himpunan makna yang diberikan oleh beberapa tokoh pendidikan adalah seperti berikut:    
1)      Shertzer dan Stone (1974)
Mereka menakrifkan bimbingan merupakan suatu proses untuk membantu murid atau individu memahami diri mereka dan dunia mereka. Guru bimbingan atau kaunselor bertindak membantu individu untuk mengenalpasti segala kelebihan dan kekurangan di dalam diri mereka. Dengan usaha yang dilakukan dapat membantu mereka menentukan minat dan kebolehan yang mereka pendamkan dalam diri mereka. Dengan kaedah ini individu dapat memaksimumkan tahap kebolehan mereka tanpa menjejaskan kesejahteraan hidup.  

 2)      Alice Crow (1964)
Alice Crow menjelaskan makna bimbingan merupakan sesebuah bantuan yang diberikan kepada individu memilih atau menetapkan matlamat jangka pendek dan panjang, merancang teknik-teknik bertindak serta membaiki personaliti dan tingkah laku dalam segala aspek.  

3)      George, R.L. dan Cristiani, T.S. (1995)
Kedua-dua tokoh ini menerangkan bimbingan adalah satu kegiatan atau aktiviti menyampaikan maklumat yang melibatkan minat, dan keperluan peribadi murid seperti pendidikan, sosial dan vokasional. Bimbingan ini merupakan satu inisiatif lain bagi mengelakkan individu atau murid menerima rawatan psikologi. Proses ini juga bukan satu arahan kerana pembimbing tidak akan membuat keputusan untuk murid atau klien tanpa mengambil kira tindakan-tindakan yang diambil ketika membimbing, matlamat atau hasil yang dikecapi merupakan daripada individu itu sendiri. Kesemuanya diikhtiarkan oleh individu itu sendiri.

4)      D.W. Lefever (1970)
Bimbingan bererti satu perjalanan atau proses pendidikan yang berlanjutan, tersusun dengan rapi serta sistematik. Tujuan diwujudkan bimbingan ini bagi memberi pertolongan kepada seseorang individu melalui daya usahanya sendiri untuk mengembangkan kebolehannya serta membina penyesuaian diri mengikut kehendak masyarakat untuk memperoleh kesejahteraan hidup.

KONSEP KAUNSELING

Masalah muncul dalam pelbagai bentuk tanpa mengira masa, usia, pangkat yang perlu ditempuhi oleh seseorang individu. Tidak semua individu mampu mengatasi kebuntuan dari segi kognitif, pemilihan kerjaya atau pemilihan sesuatu kaedah mengajar yang menyelubungi diri individu tersebut. Bagi situasi sebegini, perkhidmatan kaunseling merupakan salah satu jalan penyelesaian yang boleh diguna pakai bagi menyelesaikan sesuatu permasalahan. Apakah erti bagi istilah kaunseling?

Setiap tokoh mempunyai pengertian kaunseling yang berbeza-beza. Antara definisi yang dijelaskan ialah:

1)      Shertzer dan Stone (1974)
Mereka memberi penjelasan tentang istilah kaunseling yang membawa makna suatu proses interaksi untuk membantu individu tersebut memahami diri dan ruang persekitarannya. Perkara ini merupakan satu usaha bagi membina matlamat dan nilai yang akan menjadi tunjang kepada tingkah lakunya pada masa akan datang.

2)      Corey (1977)
Beliau menjelaskan pendapatnya tentang kaunseling yang ditakrifkan sebagai sebuah proses memberi peluang kepada klien untuk meneroka personaliti mereka yang menimbulkan kesulitan baginya. Inisiatif penerokaan ini akan melahirkan perasaan insaf dalam dirinya serta membuat pilihan yang terbaik agar dapat mengecapi kehidupan yang lebih berkesan.

3)      Hansen, J. (1977)
Beliau mendefinisikan kaunseling merupakan suatu usaha memberi pertolongan kepada klien mempelajari kaedah-kaedah baharu bagi mengendali dan menyesuaikan diri dengan persekitaran hidup. Individu akan dibantu untuk membentuk proses membuat keputusan, sama ada secara individu atau dalam kumpulan. Cara ini dapat memaksimumkan potensi yang terpendam lalu menjadi individu yang berfungsi dengan berkesan.

4)      Smith,G.E. (1980)
Beliau menjelaskan bahawa kaunseling ialah proses di mana seorang kaunselor memberi pertolongan pada seorang individu (klien) mentafsir fakta-fakta yang berkaitan dengan suatu pilihan, perancangan ataupun penyesuaian yang perlu dibuat.



PERBEZAAN ANTARA BIMBINGAN DAN KAUNSELING
ASPEK
BIMBINGAN
KAUNSELING
KONSEP
Memberi info atau maklumat serta tunjuk ajar yang relevan kepada klien
Menolong klien untuk memahami diri mereka
MATLAMAT
Menfokuskan matlamat jangka pendek
Menfokuskan matlamat jangka pendek dan panjang
FOKUS
Memberi maklumat atau nasihat kepada klien
Memantapkan kemahiran kendiri dan bijak menyelesaikan masalah
PENDEKATAN
Menggunakan bentuk teguran atau nasihat untuk menyelesaikan masalah.
Membuat keputusan tanpa mempunyai unsur paksaan dari pihak kaunselor.
TEMPOH
Masa singkat dari 1-5 sesi (pendek)
Masa singkat dari 1-5 sesi (panjang)
PIHAK TERLIBAT
Guru biasa, guru bimbingan dan kaunseling
Kaunselor, pakar psikologi kaunseling
SASARAN
Individu, kelompok besar atau kecil
Individu dan kelompok kecil
TEMPAT
Boleh dilakukan di mana-mana
Mempunyai bilik khas


MATLAMAT KAUNSELING
Sesi kaunseling yang berkesan berlaku apabila beberapa matlamat yang perlu dikecapi telah berjaya di perolehi iaitu:  

1)      Mengajar klien untuk bertanggungjawab ke atas dirinya.
Sesi kaunseling dapat membantu klien untuk bertanggungjawab ke atas dirinya dan berusaha sambil mengatur dan merancang perjalanan hidupnya dengan teratur dan sistematik. Klien dapat menghadapi masalah tanpa menyalahkan sesiapa jika mereka bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri.

2)      Memperbaiki imej diri yang negatif
Klien yang mempunyai imej diri yang negatif merupakan penghalang atau tembok untuk memenuhi cita-cita atau membuat sebarang pekerjaan. Personaliti klien seperti ini mampu menyekat perkembangan dan memaksimumkan potensi dirinya. Kaunselor perlu membentuk imej yang positif dan memupuk ciri-ciri yang baik dalam diri klien.

3)      Mengajar klien menyesuaikan diri dengan persekitaran
Penyesuaian diri sama ada dengan sesama manusia atau persekitaran adlah amat penting untuk mengelakkan daripada pelbagai konflik yang mampu menjejaskan personaliti atau berlaku perubahan persekitaran mereka. 

4)      Mempermudahkan atau mengerakkan perubahan tingkahlaku
Tingkahlaku yang sedia ada dalam diri klien tidak semestinya baik dan mampu menjejaskan perjalanan kehidupannya. Kaunselor perlu mengajar untuk membuat perubahan personaliti yang mampu dilakukannya. Perubahan tingkahlaku tida semestinya memerlukan perubahan menyebabkan kesan yang besar untuk proses permulaan. Pengawalan dan pengurusan perubahan yang berlaku merupakan faktor utama bagi mengekalkan proses tersebut berjalan secara berkala. 

5)      Membantu klien  menjadi lebih produktif
Kaunselor perlu memainkan peranan untuk membimbing klien menyedari bahawa hidup ini tidak berlaku banyak perubahan. Klien perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh bagi memperolehi hasil yang memuaskan dalam kehidupan. Imaginasi bukan salah satu jalan penyelesaian dalam kehidupan. 

6)      Membimbing klien mencari dan memupuk sumber dalaman.
Proses kaunseling membantu menyedarkan klien bahawa setiap manusia mempunyai kelebihan yang tersembunyi di dalam diri manusia. Kebanyakkan klien memandang enteng dan tidak mengendahkan sumber dalaman yang dimilikinya. 

7)      Mempertingkatkan kemampuan klien untuk membuat keputusan.
Kaunselor menjalankan tangunggjawabnya dengan membimbing klien menggunakan proses membuat keputusan. Klien perlu membuat penimbangan sendiri dalam beberapa perkara yang akan memudahkannya untuk membuat sesuatu keputusan. Pengorbanan dari segi peribadi, masa, tenaga, wang, dan sebagainya mampu menhasilkan satu keputusan yang matang. Klien juga didedahkan bagaimana mengaplikasikan sumber yang wujud di persekitaran dalam membuat keputusan yang baik.

8)      Membantu klien menyelesaikan masalah yang terdahulu dalam hidupnya.
Kaunselor membantu klien atau memberi jalan penyelesaian kepada klien agar dapat mengurus dirinya sendiri sama ada dari segi mental, perasaan, kerohanian, dan tingkah laku seseorang manusia. Bantuan ini juga mendidik klien untuk belajar hidup berdikari dan tidak bergantung kepada bantuan sesiapa semata-mata.

PRINSIP KAUNSELING
Prinsip-prinsip kaunseling diwujudkan untuk membantu proses tersebut berjalan dengan lancar serta keberkesanan perkhidmatan kaunseling di sekolah-sekolah.
Patterson (1967) merupakan salah satu tokoh prinsip-prinsip kaunseling. Antara  prinsip-prinsip yang disenaraikan oleh beliau seperti berikut:
1) Kaunseling merupakan satu proses mempengruhi tingkah laku klien secara sukarela, iaitu klien sendiri berusaha mengubah tingkah lakunya dan meminta kaunselor untuk membantu mengubahnya. 

2)      Suasana-suasana yang mampu menjayakan perubahan sukarela berlaku perlu dibina atau disediakan oleh kaunseling seperti hak seseorang untuk membuat pilihan sendiri. 

3)      Kaunselor perlu mendalami atau memahami isi hati dan luahan yang keluarkan oleh klien merupakan salah satu langkah mengesan masalah serta membantunya untuk mencari cara penyelesaian.

4)   Proses kaunseling dijalankan secara sulit dan semua bahan perbincangan perlu dirahsiakan. 

5)      Klien pasti akan menghadapi batasan-batasan seperti yang ditentukan oleh matlamat kaunseling yang sebenarnya dipengaruhi oleh norma, nilai dan sikap seseorang kaunselor. 

6)      Interaksi antara klien dan kaunselor diadakan bertujuan memudahkan perubahan sikap walaupun bukan semua jenis temu bual boleh dikategorikan sebagai proses kaunseling.

 7)      Proses kaunseling diadakan memerlukan seseorang kaunselor yang mampu mendengar perkara yang diluahkan oleh klien namun bukan semua tindakan mendengar boleh dikatakan sebagai proses kaunseling .

8)      Masalah psikologi merupakan masalah yang biasa dihadapi oleh mana-mana klien. 

9)      Kaunselor perlulah seorang yang berkemahiran dan berupaya untuk membantu klien menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Selain itu, Biasco, F. (1966) juga ada menggariskan prinsip-prinsip kaunseling seperti berikut:

10 Semua individu berhak dan tidak dihadkan kepada mereka yang hanya mempunyai masalah sahaja perlu mendapatkan khidmat kaunseling. 

2)      Kaunseling perkembangan adalah untuk memberi pertolongan kepada klien mengecapi pengetahuan dan memahami diri. Perkara ini membantu klien menerima keadaan diri yang terdiri daripada segi jasmani, intelek dan afektif.

3)      Perancangan yang disusun secara sistematik dan teratur dapat membantu proses kaunseling menjadi lebih berkesan. 

4)      Kaunseling perkembangan memfokuskan aspek yang positif kepada setiap individu berbanding aspek yang negatif.

5)      Program kaunseling akan lebih berkesan sekiranya terdapat kerjasama antara murid, guru-guru, ibu bapa, pihak pentadbir dan kaunselor sekolah.

6)      Kaunseling berpendapat setiap manusia termasuk kanak-kanak berhak membentuk personaliti diri dengan bebas dan membuat pilihan sendiri serta membuat perancangan hidup sendiri.

7)      Perkembangan individu dari segi masa; masa silam, masa kini, dan masa hadapan, dan dari segi bidang; akademik, sosial dan peribadi adalah perkara yang difokuskan oleh kaunseling.

McDaniel dan shaftel (1956) pula menyenaraikan prinsip-prinsip utama kaunseling seperti berikut:
1)      Kaunselor perlu menerima dan melayan semua klien dengan baik. Penghormatan tulen terhadap hak-hak seseorang individu juga perlu diberi oleh kaunselor sama ada haknya untuk berjaya atau sebaliknya. Perubahan pada diri klien dan mengarah hidupnya merupakan tanggungjawab klien itu sendiri.

2)      Kaunseling pada asasnya ialah satu perhubungan yang permisif. Keadaan permisif ini dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu pertama,  perhubungan antara kaunselor dengan klien boleh ditamatkan pada bila-bila masa. Kedua, kaunselor tidak boleh memujuk klien menerima nilai dan ideanya.

3)      Kaunseling menetapkan pemikiran bersam-sama klien. Kaunselor hendaklah berfikir bersama-sama dengan klien iaitu idea, cadangan atau pendapat klien perlulah diambil kira dalam membuat sesuatu keputusan.

4)      Ideal-ideal demokrasi adalah sejajar dengan prinsip-prinsip kaunseling. Kaunselor hendaklah menerima hak seseorang itu berbeza dari segi minat, keperluan, kebolehan kognitif, kestabilan emosi dan sebagainya.

KEPENTINGAN KAUNSELING
Perkhidmatan kaunseling yang diadakan telah menghasilkan implikasi atau jalan penyeleaian yang dapat diaplikasi dan diperoleh. Antara implikasinya iaitu:
1)      Kaunseling membantu kaunselor menggalakkan klien untuk berfikiran secara terbuka dan celik akal untuk sesuatu perkara.

2)      Memberikan pertolongan kepada klien untuk memahami dan mengenali diri mereka dengan lebih mendalam serta menyelami diri dan persekitarannya.

3)      Kaunselor mendorong dan memberikan sokongan yang padu kepada klien yang tidak berbelah bagi dari segi emosi seperti kemesraan dan menunjukkan perasaan yang mampu mengurangkan bebanan masalah.

4)      Membantu klien membuat keputusan berdasarkan cadangan atau idea yang diperolehi sesama sesi kaunseling diadakan oleh kaunselor sebelum membuat pilihan dan keputusan untuk sesuatu perkara.

5)      Kaunselor membantu klien untuk meleraikan konflik atau permusuhan antara dua pihak dan menerima kekurangan yang terdapat dalam diri antara satu sama lain


1) Bertanggungjawab terhadap klien
Kepentingan klien adalah keutamaan bagi seorang kaunselor berbanding dengan dirinya sendiri. Kaunselor boleh menamatkan sesi kaunseling dengan persetujuan dari klien dan/atau dirujuk kepada kaunselor yang lebih professional.   

2)      Menjaga kerahsiaan
Segala maklumat klien yang diperolehi sesama berlangsung sesi kaunseling merupakan sebuah rahsia yang perlu dijaga kecuali maklumat itu mampu memberhayakan klien atau orang lain.

3)      Menghormati hak-hak klien
Klien mempunyai hak-hak yang perlu diambil berat dan perlu dihormati oleh kaunselor termasuk perkara sulit atau peribadi selagi perkara tersebut tidak membahayakan kaunselor atau orang lain.

 4)      Menjaga tingkah laku demi memelihara profesion kaunseling
Kaunselor perlu menjadi teladan atau “Role model” kepada klien dengan mempamerkan akhlak-akhlak mahmudah bagi menjaga kemaslahatan dan maruah pihak kaunselor.

5)      Larangan dalam hubungan Dwi
Mengadakan perkhidmatan kaunseling pada klien yang mempunyai hubungan intim dengan kaunselor perlu dihindarkan bagi melicinkan serta keberkesanan kaunseling tersebut.

JENIS-JENIS PERKHIDMATAN KAUNSELING DI SEKOLAH
             1.      Perkhidmatan inventori individu dan rekod murid
a)   Menguruskan fail bimbingan
b)   Merekod dan mengumpulkan butiran yang melibatkan dengan penilaian dan pentafsiran tentang minat murid merupakan tanggungjawab kaunselor.
c)    Memerhati perangkaan dan corak kehadiran murid yang dirujuk untuk tujuan kaunseling.
d)    Menyelaras, menjaga, dan mengemaskini rekod murid.
e)    Memerhati dan menyelidiki pencapaian, kemajuan, dan pretasi pembelajaran murid yang bermasalah bagi melakukan pemulihan.
f)     Kajian dan pentafsiran yang berkaitan dan berguna untuk membantu mengembangkan kebolehan murid kepada tahap yang maksimum.

            2.      Perkhidmatan pemberian maklumat
a)      Mengumpul, menyedia, dan menyebarkan maklumat kerjaya, vokasiaonal latihan, dan latihan kepada pelajar seperti risalah-risalah, buku-buku kecil, poster, hari kerjaya, pameran kerjaya dan buletin sekolah.
b)     Fail-fail maklumat kerjaya dilakukan penambahan dan mengemaskini serta diadakan peluang latihan, pelajaran sosial, dan peribadi.
c)      Memberikan maklumat dan memberikan penerangan tentang pentingya mengisi borang permohonan dengan tepat.
d)     Mengadakan pelajaran ke kilang perusahaan atau tempat pekerjaan yang lain dan lawatan terancang kerjaya.
e)      Berkongsi maklumat tentang kerjaya dan lain-lain bantuan yang dikehendaki oleh pendidik dan masyarakat.
f)       Menyebarkan maklumat mengenai pendidikan yang melibatkan kesihatan diri seperti pencegahan dadah, AIDS dan bahana rokok.

            3.      Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling kelompok
a)      Mengadakan dan menjalankan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar yang mampu membantu berlaku perkembangan konsep kendiri, vokasional, psikososial, dan moral agama murid.
b)      Memesyuaratkan tentang topik yang berkaitan dengan sesebuah kelompok tertentu seperti masalah disiplin, peribadi, sosial dan lain-lain.
c)      Memberi pertolongan kepada murid untuk membuat pilihan mata pelajaran yang elektif untuk peperiksaan termasuklah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Peperiksaan Malaysia Vokasional (SPMV) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).
d)     Membentuk dan melatih pasukan Pembimbing Rakan Sebaya dan menyelia dan memerhati aktiviti yang dijalankan.

            4.      Perkhidmatan kaunseling
a)      Kaunseling individu dan kelompok digunakan apabila berlaku perkara-perkara seperti berikut:
                                                     I.            Pencapaian akademik yang kurang memuaskan
                                                  II.            Rujukan yang dibuat oleh guru dan ibu bapa
                                               III.            Aspek peribadi dan kerjaya
                                               IV.            Ketidakhadiran untuk kegiatan kokurikulum
                                                  V.            Masalah disiplin

b)      Kaunseling keluarga boleh dilakukan apabila memerlukan kerjasama dari pihak ibu bapa untuk membantu memahami diri murid yang bermasalah tersebut.

c)      Kaunseling tunjuk ajar seperti seorang guru bimbingan mengadakan kelas untuk mengajarkan perkara-perkara seperti penilaian kendiri, penjelasan nilai-nilai, kemahiran-kemahiran komunikasi, menghadapi masalah, membuat keputusan dan cara-cara mengelakkan diri daripada penyalahgunaan dadah.

5.   Perkhidmatan penempatan
a)      Memberi pertolongan kepada murid untuk membuat pilihan aktiviti kokurikulum       berdasarkan kebolehan, minat, kerjaya pilihan dan kemampuan.
b)      Penempatan pekerjaan:

    I.            Menjadi pengukur untuk menempatkan murid-murid mengikuti program                       pengalaman bekerja jika program seperti itu diadakan.
  
              II.       Membantu Bahagian Pendidikan Vokasional dan Teknik dengan memberikan data tentang murid-murid lepasan sekolah vokasional dan teknik.

                               III.                Membantu meletakkan murid-murid lepasan sekolah menengah vokasional dan teknik untuk memasuki kilang-kilang atau firma-firma.

                  6.  Perkhidmatan mencegah penyalahgunaan dadah
a)    Menerapkan perasaan benci terhadap penyalahgunaan dadah dengan mengadakan sesi kaunseling individu atau kelompok.
b)    Membantu murid-murid yang ingin mendapatkan rawatan atau pemulihan.
c) Memberi bantuan kepada murid-murid agar dapat menyesuaikan diri ke alam persekolahan selepas tamat pemulihan.
d)  Memberikan makluman dan membuat penilaian kepada (JPN) Jabatan Pendaftaran Negeri tentang program pencegahan penyalahgunaan dadah pada peringkat sekolah.

7. Perkhidmatan perundingan dan rujukan
a)     Membantu murid-murid lepasan sekolah dalam hal-hal peribadi, kerjaya, pelajaran dan sebagainya jika perlu.
b) Menolong pihak pendaftar dan staf sekolah memahami dengan lebih mendalam terhadap program bimbingan di sekolah.
c)     Memberikan bantuan terhadap ibu bapa murid dalam hal-hal kebajikan murid.
d)  Membincangkan dengan staf sekolah langkah-langkah untuk meningkatkan prestasi khidmat bimbingan di sekolah.
e)   Menyusun atau merancang bersama-sama guru tentang kaedah-kaedah yang berkesan mengawasi kemajuan murid-murid.
f)   Mewujudkan prosedur-prosedur tertentu dalam merujuk kes-kes tertentu kepada agensi-agensi atau pakar-pakar seperti doktor,pakar kanak-kanak, pakar jiwa, pegawai kebajikan dan sebagainya.

8.   Perkhidmatan penyelarasan sumber
a)     Bertugas sebagai penyelaras bagi program-program yang melibatkan kebajikan murid-murid antara sekolah dengan agensi-agensi luar.
b)     Berperanan sebagai pakar rujuk dalam kegiatan kokurikulum.
c)  Menjadi penyelaras untuk menjemput majikan, agensi-agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan tempatan dalam program bimbingan di sekolah.
d)  Mengatur atau merancang dan menjadi penyelaras dalam usaha mempromosikan aktiviti-aktiviti bimbingan kepada agensi-agensi tertentu dan masyarakat tempatan.

9.      Perkhidmatan perbincangan dengan ibu bapa
a)   Menjalinkan hubungan antara guru dengan ibu bapa murid-murid untuk mengawasi perkembangan tingkah laku terutama dalam skop pembelajaran.
b) Memaklumankan kepada ibu bapa apabila perkembangan murid-murid tidak memuaskan.
c)      Berfungsi sebagai penyelaras program orientasi untuk murid-murid dan ibu bapa.
d)     Bekerjasama bersama ibu bapa bagi membina disiplin dalam diri murid.
e)    Membuat sesi bimbingan keluarga jika didapati masalah yang dihadapi timbul asbab dari keluarga itu sendiri.

10.  Perkhidmatan penilaian
a) Mutu atau kualiti program bimbingan di sekolah dapat ditingakatkan dengan mengadakan penilaian.
b)    Menilai model bimbingan sebelum di laksanakan di sekolah.
c)     Menyediakan program bimbingan rakan sebaya dan program latihan.

TEORI KAUNSELING

TEORI PSIKOANALITIK
PENGENALAN
Berdasarkan sejarah kaunseling, teori psikoanalitik adalah sistem pertama yang diasaskan  dalam psikoterapi.Teori psikoanalitik ini dikaitkan dengan teori Sigmund Freud yang juga dipanggil sebagai 'Bapa Psikoanalisis'. Menurut Sigmund Freud, manusia merupakan suatu makhluk atau hidupan yang mementingkan diri sendiri. Perkara ini dapat dikenal pasti selepas kajian mengenai ilmu psikoterapi dijalankan.

BIODATA 
Nama : Sigmund Freud 
Tarikh lahir: 6 Mei 1856
Tarikh Kematian: 23 September 1939
Latar belakang :
a)      Bapa Psikoanalisis merupakan nama lain bagi Singmund Freud.
b)      Beliau yang memperkenalkan tahap kesedaran manusia serta 3 komponen personaliti.

PANDANGAN
Terdapat pelbagai pandangan yang diberikan oleh Sigmund Freud terhadap manusia. Antara pandangan tersebut ialah: 
1)      Personaliti atau tingkah laku manusia dikategorikan melalui kuasa tidak sedar. 
2)      Dorongan jantina merupakan penentuan utama bagi akhlak atau personaliti individu.  
3)  Perkembangan peringkat awal kanak-kanak merupakan salah satu asbab terbina personaliti   individu dewasa.  
4)      Masalah yang timbul wujud disebabkan adanya konflik dalam diri individu.




ALAM KESEDARAN MENURUT FREUD
Sigmund Frued berpendapat bahawa manusia mempunyai 3 alam kesedaran dalam hidup. Salah satu alam kesedaran yang diperkenalkan oleh beliau adalah seperti berikut:  
1)      Alam sedar
Alam sedar ini adalah satu pengalaman atau merujuk kepada keadaan individu melakukan, berfikir dan bercakap ketika di alam sedar. Perkara yang dilakukan ketika berada di alam sedar merangkumi kepada tingkah laku, tindakan, perasaan, pemikiran dan ingatan berdasarkan tujuan dan dalam keadaan waras seperti merasa takut, gembira sedih, sunyi dan sebagainya. Ia berlaku pada permukaan personaliti seseorang dan hanya memberi kesan yang kecil dalam perkembangan personaliti. 

2)      Alam pra sedar
Alam pra sedar merupakan sebuah pengalaman atau pekerjaan yang dilakukan oleh  individu yang berada di antara sedar dan bawah sedar. Segala aktiviti atau pekerjaan ketika berada dalam alam pra sedar boleh di ingat semula jika memberi sepenuh perhatian ketika sedar. Contoh, seorang ustaz mengajar dalam suasana bilik darjah yang sempit, bising serta menganggu penumpuan murid. Namun, jika murid bersungguh-sungguh dengan memberi perhatian dan fokus ketika guru menyampaikan ilmu pasti akan dapat menguasai apa yang diajarkan oleh ustaz.

3)      Alam bawah sedar
Alam bawah sedar salah satu situasi atau pengalaman yang terjadi ke atas individu tanpa sedar akan kewujudannya. Individu tidak sedar dengan apa yang berlaku di persekitarannya. Contoh, emosi yang tidak terkawal mendorong diri kita mengubah segala tingkah laku disebabkan sesuatu perkara. Contoh lebih mudah sepeti aliran darah yang kita tidak mampu sedar dan nampak pergerakkannya.





TEORI STRUKTUR PERSONALITI
Struktur personaliti manusia terdiri daripada id, ego dan superego.
1)      Id
Id adalah nafsu dan muncul sejak lahir, ia bertindak secara melulu atau tidak berakal dan tidak matang.
2)      Ego
Ego bertugas mengawal personaliti individu, mengawal perbuatan yang hendak dikerjakan, mengawal fungsi kognitif dan mendorong manusia bertindak waras dan serta logik.
3)      Superego
Superego merupakan penentu tingkah laku baik atau buruk. Ia bertindak menghalang ego daripada menuruti id dan mendorong id menerima nilai dan matlamat moral.


PERINGKAT-PERINGKAT PERKEMBANGAN INDIVIDU
v  Peringkat Oral (lahir-18 bulan)
Kanak-kanak memerlukan kasih sayang dan keputusan dari ibu bapa daripada rutin
menghisap (sebulan 18 bulan) dan menggigit (selepas 18 bulan).

v  Peringkat anal atau dubur (2-4 tahun)
Kanak-kanak telah bersedia dan mengawal fungsi biologi seperti membuang air.
Nikmat bukan hanya melalui aktiviti mulut tetapi melalui pembuangan najis.
Kanak-kanak akan lebih fokus terhadap kawalan buang air kecil dan
besar supaya dilayani dan dikasihi oleh ibu bapa.

v  Peringkat falik (4-6 tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak telah mempunyai perasaan sendiri terhadap
orang disekeliling. Perasaan kanak-kanak pada masa ini senang
melahirkan masalah dalam dirinya. Oleh itu, ibu bapa perlu bertanggungjawab dalam memenuhi perasaan atau permintaan supaya masalah dapat di elakkan.

v  Peringkat pedalaman (6-12 tahun)
Pada peringkat ini, kasih sayang dan keberanian telah berubah menjadi rakan sebaya. Kanak-kanak yang pintar menerima dan mengawal perasaan ini akan menjadi orang yang baik.

v  Peringkat kejantinaan (12 tahun ke atas)
Peringkat ini dikatakan permulaan zaman remaja, mereka mula timbul perasaan minat terhadap rakan sebaya yang berlainan jantina. Freud berpendapat bahawa tenaga seks (libido) akan mendorong individu menaruh minat terhadap individu bukan berasal dari ahli keluarganya.

PROSES DAN TEKNIK TEORI PSIKOANALISIS

v  Perkaitan Bebas
Kaunselor memberi pertolongon kepada klien supaya menenangkan fikiran. Klien disarankan untuk mengeluarkan segala isi hati dan perasaannya yang tidak keruan dan tidak rasional. Kaedah perkaitan bebas ini diaplikasi untuk mengingat dan meluahkan emosi yang berkaitan dengan keadaan-keadaan traumatik masa lalu.

v  Pentafsiran
Pentafsiran adalah prosedur asas yang digunakan untuk menganalisis perkaitan bebas mimpi, penahanan dan pemindahan. Prosedurnya kaunselor perlulah memberikan petunjuk, penjelasan dan nasihat kepada klien tentang makna-makna tingkah laku yang yang dimanifiestasikan oleh perkaitan bebas, mimpi, penahanan dan hubungan terapeutik itu sendiri.

v  Tafsir Mimpi
Gambaran  mimpi digunakan untuk mengkaji bahan-bahan tidak sedar klien dan memberi celik akal klien untuk mengatasi masalah yang tidak dapat diatasi. Freud beranggapan bahawa mimpi adalah jalan diraja ke alam tidak sedar kerana di dalam mimpi terdapat kisah yang tidak biasa muncul di alam sedar.

v  Transferens
Dalam transferens ini, klien akan menukarkan perasaan dan pengalaman yang dihadapi ketika waktu kanak-kanak dahulu kepada kaunselor. Kaunselor pula akan menyarankan pemindahan neurosis dengan bersikap neutral dan pasif. Kaunselor berperanan memahami dan mentafsirkan luahan perasaan dan pengalaman ini supaya klien celik akan punca-punca terjadinya tingkah laku yang tidak rasional dari dirinya selama ini.

PROSES KAUNSELING INDIVIDU
Terdapat banyak kemahiran kaunseling yang disediakan untuk membantu kaunselor menjalankan tanggungjawabnya dengan sistematik dan teratur. Antaranya ialah:

              1)      Proses membina hubungan
Pada peringkat ini, kaunselor dinilai oleh klien sama ada boleh dipercayai dan mendengar luahan yang klien perkatakan atau hanya berpura-pura. Faktor-faktor yang mampu mengukuhkan dan mengutuhkan lagi kepercayaan klien terhadap kaunselor ialah dengan reaksi lisan, reaksi bukan lisan dan mengetahui serba sedikit latar belakang tentang klien.

2)   Pengstrukturan
Proses pengstrukturan ini dijalankan untuk memberikan penerangan tentang tujuan kaunseling yang diadakan, tanggungjawab kaunselor atau klien, batasan dan objektif. Sifat batasan dan matlamat perhubungan dapat ditentukan melalui tahap penstrukturan semula. Peranan kaunselor pada situasi ini ialah memberitahu langkah-langkah seterunya yang perlu diambil oleh klien.


  3)      Proses penerokaan
Tujuan proses penerokaan diadakan adalah bagi melahirkan kepercayaan klien terhadap kaunselor dan membuat mereka beranggapan kaunselor berminat untuk memberi pertolongan kepadanya untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Peranan kaunselor ialah memberi bantuan dan mendorong klien untuk meneroka keadaan atau situasi dirinya ke arah jalan yang diimpikan oleh klien serta peka terhadap isyarat tersembunyi iaitu verbal dan non-verbal.
4)     Proses semak alternatif
Proses ini dijalankan apabila matlamat kaunseling telah dilepasi atau diperolehi daripada klien. Tugas yang perlu diambil oleh kaunselor dalam sesi ini ialah memimpin atau membimbing klien untuk mengatur langkah-langkah yang bersesuaian bagi membantu klien menyelesaikan masalah yang dihadapinya.
5)     Proses mengambil tindakan
Proses mengambil tindakan ini merupakan sesi untuk menyusun pelan tindakan yang didapatkan oleh klien hasil daripada bantuan yang kaunselor kongsikan untuk mencapai matlamat atau objektif yang hendak dikecapinya. Sesebuah pelan yang ditentukan itu perlulah logik dan realistik agar dapat dicapai oleh klien supaya dapat memudahkan klien mengambil tindakan.
6)     Proses penamatan
Kaunselor berhak menamatkan sesi kaunseling yang telah diadakan antara kauselor dan klien apabila melihat klien mampu bergerak dengan sendiri dan yakin terhadap tindakan yang diambil untuk sesuatu perkara. Pengakhiran sesi ini bertujuan menghasilkan satu pengalaman yang berkualiti , professional dan peribadi yang baik.



KEMAHIRAN KAUNSELING
Terdapat pelbagai kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai oleh kaunselor yang berada di sekolah untuk mengadakan sesi kaunseling ke atas murid yang mempunyai personaliti yang berbeza-beza. Kemahiran-kemahiran yang telah disediakan adalah seperti berikut: 

1)      Tingkah laku memberi perhatian
Perhatian yang diberikan secara teliti dan fokus dapat membantu kaunselor untuk mengkaji dan memahami masalah murid dengan mudah dan baik. Tindakan ini juga mampu melahirkan rasa hormat dan selamat bagi seseorang klien selain menjadi alat peneguhan serta memudahkan interaksi. Secara tidak langsung, hubungan baik antara kaunselor dan klien akan terjalin.

Komponen-komponen tingkah laku memberi perhatian:
a)     Kedudukan tubuh badan kaunselor
Keadaan tubuh badan kaunselor perlu condong ke arah hadapan iaitu ke arah hadapan klien. Kaunselor perlu fokus setiap apa yang diperkatakan dan boleh mengubah kedudukan untuk mendapatkan keselesaan.
b)     Ekspresi muka
Wajah yang berseri dan gembira perlu ditunjukkan oleh kaunselor jika mempunyai klien yang hadir untuk mendapatkan khidmat kaunseling bagi menunjukkan bahawa kaunselor bersedia menerima dan membantu klien tersebut untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.
c)     Tentangan mata
Tentangan mata dengan klien perlu diadakan untuk menunjukkan bahawa kaunselor berminat dan bersungguh-sungguh mendengar apa jua yang diperkatakan serta bersama klien secara fizikal dan mental. Kaunselor perlu mengalihkan pandangan mata jika mendapati klien berasa tidak selesa dengan tindakan tersebut.
d)    Soalan terbuka
Penggunaan ayat atau soalan yang terbuka mendorong klien untuk bercerita dan bercakap dengan panjang lebar. Cara ini dapat menggalakkan lagi klien untuk meluahkan segala apa yang dipendam. Contohnya, “cuba ceritakan apa yang telah berlaku pada diri anda?”
e)     Dorongan minimum untuk bercakap
Dorongan minimum termasuk gerak isyarat, anggukkan kepala, perkataan tunggal, pergerakkan badan atau ulangan perkataan-perkataan boleh membuat klien berpendapat bahawa kaunselor bersemangat dan minat dengan segala apa yang diperkatakan oleh klien. Bagi menggalakkan klien untuk terus bercakap ialah dengan menggunakan kaedah dorongan minimum.

      2)      Kemahiran mendengar
Sesi kaunseling yang dijalankan perlu dalam keadaan yang aktif. Tokoh kaunseling iaitu Carl Rogers ada menyatakan bahawa seorang kaunselor hendaklah menjadi pendengar yang aktif. Perkara ini telah menyatakan kepada kaunselor supaya melakukan perkara-perkara yang positif agar masalah yang dihadapi oleh klien dapat dikenal pasti dan difahami dengan baik. Kaunselor hendaklah menunjukkan kesungguhan dengan memberi perhatian dan menunjukkan minat terhadap kata-kata klien.

      3)      Kemahiran menyoal
Pengguasaan dalam kemahiran menyoal perlu dimiliki dan dikuasai oleh seorang kaunselor. Perkara ini diperlukan bagi mencungkil atau mendapatkan maklumat tentang masalah yang dihadapi oleh klien secara mendalam. Terdapat dua jenis soalan yang boleh diberikan kepada klien iaitu soalan secara tertutup di mana hanya memerlukan respon “ Ya atau Tidak” dari pada klien. Manakala bagi soalan terbuka pula menggalakkan klien untuk menjawab soalan dengan huraian yang panjang.

      4)      Kemahiran memahami
Sikap sabar perlu diterapkan dalam diri sebagai kaunselor untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi dan memahami kesulitan yang berlaku pada klien. Hasil daripada penelitian yang dijalankan oleh kaunselor dengan sabar dan teratur, masalah tersebut akan dapat digambarkan dengan lebih jelas dan jitu tenteng kesulitan yang dihadapi oleh murid. Dengan pengguasaan kemahiran memhami ini mampu melicinkan proses sesi kaunseling dan memperoleh gambaran masalah secara menyeluruh serta latar belakang hadirnya masalah tersebut.

      5)      Kemahiran berempati
Kemahiran berempati adalah salah satu kemahiran yang perlu dikuasai oleh kaunselor untuk diaplikasi ketika sesi kaunseling bagi memahami serta merasai perasaan yang dirasai oleh klien. Kemahiran ini bukan sahaja dapat membantu kaunselor untuk memahami apa yang dinyatakan oleh klien tetapi mampu merasai isi hati atau perasaan yang dihadapinya. Kaunselor juga mempunyai dua komponen kenyataan klien dalam kemahiran berempati iaitu idea klien (kognitif) dan perasaan klien (afektif).

      6)      Refleksi idea
Kemahiran refleksi adalah satu kemahiran yang disediakan dalam kaunseling iaitu kaunselor menyimpulkan atau membalikkan kata-kata klien. Kemahiran ini membantu kaunselor untuk menyemak dengan klien sama ada dia telah menguasai atau memahami apa yang diperkatakan oleh klien ketika sesi kaunseling dijalankan. Perkara ini juga boleh menyedarkan klien untuk mencapai kesedaran dan kefahaman diri sendiri.

      7)      Refleksi perasaan
Refleksi perasaan ini diwujudkan bertujuan untuk diguna pakai oleh kaunselor dalam bidang kaunseling membalikkan emosi klien. Kemahiran ini dilakukan bagi memaksimumkan atau meningkatkan lagi tahap kesedaran klien tentang perasaan sebenar yang dialami. Membuat jadual refleksi perasaan salah satu cara untuk mengukur perasaan yang dialami oleh klien.

      8)      Interpretasi
Satu proses menilai atau menyemak pemahaman tentang masalah yang dihadapi oleh klien dengan mengadakan interpretasi. Interprestasi ini dapat membantu kaunselor mendapatkan sebuah gambaran yang lebih jelas mengenai masalah yang dihadapi klien. Selain itu, penggunaan perkataan yang mudah difahami semua, kurangkan penggunaan interprestasi dalam satu sesi dan toleransi serta pernghormatan terhadap klien hendaklah diberikan supaya klien menerima interprestasi tanpa paksaan.

      9)      Pendedahan kendiri
Kemahiran ini merupakan satu sesi kaunseling di mana kaunselor berkongsi maklumat atau pengalaman dari diri sendiri dengan klien. Perkongsian yang diberikan perlulah relevan serta boleh membuat klien dalam keadaan tenang. Selain itu, klien dapat memanfaatkan apa yang diperolehi sesama sesi kaunseling dijalankan dan dijadikan sebagai teladan.

      0)  Pemparafrasaan
Pemparafrasan ini adalah satu kemahiran kaunselor meringkaskan atau menyimpulkan kenyataan yang diberi oleh klien dari semasa ke semasa. Kemahiran ini dikenali sebagai parafrasa yang bertujuan memudahkan kaunselor menganalisis atau menyemak pemahamannya tentang masalah yang dihadapi oleh klien. Parafrasa ini juga membantu menajamkan atau meningkatkan lagi pemahaman diri klien tentang masalah yang ditempuhi.

11)  Konfrontasi
Kemahiran ini diaplikasi dalam sesi kaunseling apabila kaunselor mendapati apa yang diperkatakn oleh klien berlainan dengan tindakannya. Konfrontasi ini juga diguna pakai apabila klien menyembunyikan atau tidak menjelaskan perkara yang sebenar ketika sesi kaunseling dijalankan. Namun,terdapat risiko yang perlu ditanggung kerana kemahiran ini mencabar diri klien. Klien akan terasa terancam atau tergugat apabila kemahiran konfrontasi digunakan. Kebaikkan kemahiran ini pula mendorong klien untuk berubah sejajar dengan kata-katanya.

1  2)  Pemberian nasihat
Pemberian nasihat merupakan tanggungjawab atau tugas seorang kaunselor menerokai satu-satu strategi mengatasi masalah dengan klien berkenaan. Tokoh kaunseling, Hadley berpendapat pemberian nasihat bermaksud cadangan atau nasihat ialah teknik-teknik yang sama dengan pujukan. Tugas kaunselor ialah mengajukan pertanyaan apa yang boleh dilakukan untuk memperbaiki prestasinya.

1  3)  Kesenyapan
Ketika sesi kaunseling dijalankan, akan terjadi satu situasi dimana perbualan menjadi senyap. Pelbagai erti yang boleh diberikan untuk penghentian perbualan sementara ini. Hal ini terjadi mungkin klien tidak berasa selesa untuk berkongsi maklumat kepada kaunselor dengan lebih lanjut atau sedang mencari idea dan perasaan untuk disampaikan.

1  4)  Kemahiran ketika ini (Immediacy)
Kemahiran ini diwujudkan dalam kaunseling bagi membantu kaunselor meramalkan perasaan klien dari semasa ke semasa. Immediacy merupakan satu kemahiran yang menggalakkan klien membuat pengakuan tentang apa yang berlaku di tempat ini dan waktu ini. Kaunselor hendaklah menggunakan kemahiran ini dengan berjaga-jaga kerana mampu menyentuh perasaan klien.

5)  Membuat rumusan
Rumusan adalah tindakan yang perlu dilakukan oleh kaunselor dengan membuat pergulunggan tentang segala dibincangkan dalam sesi kaunseling. Tindakan ini merupakan salah satu cara menamatkan sesebuah sesi kaunseling. Kemahiran ini juga membantu kaunselor mendalami tentang seseorang klien serta memantau kemajuan yang telah dikecapi. Penggunaan bahasa yang digunakan dalam sesi kaunseling perlulah mudah dan jelas.

RUMUSAN
Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam skop pendidikan masa kini adalah merupakan suatu inisiatif berpanjangan yang bermotifkan untuk menanam dan menyemai sifat mahmudah, sikap dan kemahiran dalam perkembangan individu. Bantuan untuk perkembangan individu merupakan usaha yang berterusan supaya orang awam jauh dari mengalami kekurangan dan keburukkan demi memahami diri dan tahap yang sebenar. Pelbagai anjuran program boleh diadakan bagi memberi perkhidmatan dan membantu orang awam dari segi aspek pemulihan, pencegahan dan perkembangan untuk memnambah ilmu pengetahuan, keterampilan dan tingkah laku setiap lapisan orang awam melalui  Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.

Sebagai kaunselor, guru pembimbing dan masyarakat, kita perlu memiliki tahap profesionalisme yang tinggi untuk memegang tanggungjawab dalam membimbing. Oleh itu, penambahan ilmu pengetahuan dalam pekerjaan kaunseling di kalangan orang awam khasnya kaunselor dan pendidik-pendidik di sekolah amatlah penting. Penambahbaikkan profesionalisme ini dapat diwujudkan dalam tiga cara, yakni peningkatan kendiri, penyertaan kursus dan kerjasama profesional. Sebagai kaunselor yang profesional, kita sentiasa harus menguasai kemahiran-kemahiran asas seperti kaunseling dan bimbingan. Ini kerana melalui kaunseling, ia dapat memberi pertolongan kepada masyarakat tidak mengira bangsa yang sedang menghadapi masalah ataupun memerlukan seorang pembimbing agar mereka lebih yakin dan dapat mengembangkan potensi mereka untuk mengatasi masalah yang dihadapi.



RUJUKAN  
1)      Mohammad Aziz Shah Mohamed Arip, Mohammad Nasir Bistaman, Ahmad Jazimin Jusoh, Syed Sofian Syed Salim, Md.Noor Saper, 2009, Kemahiran Bimbingan & Kaunseling, Kuala Lumpur, PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.  
2)      Marianne Minor, 1998, Kaunseling dan Bimbingan, Johor Bahru, Penerbitan Pelangi  
3)      Lee Keok Cheong, Ee Ah Meng, Suppiah Nachiappan, Taquddin Abd Mukti, 2014, Bimbingan dan Kaunseling Kanak-Kanak, Selangor, Oxford Fajar Sdn.Bhd  
4)      Maznah Baba, Zainal Madon, 2007, Kaunseling Individu, Kuala Lumpur, PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.  
5)      Noraini Ahmad, 2003, Konsep dan Amalan Kaunseling, Kuala Lumpur, Utusan Publications.

No comments:

Post a Comment

RPT ( SYAFIQ )

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SIRAH TAHUN 5 SEMESTER MINGGU TAJUK KEMAHIRAN NILAI ...