RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2
Nama guru : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran : Sirah
Kelas : 5
Muhajirin
Tarikh : 8
September 2019
Masa : 2:30
– 3:30 petang
Bilangan : 25
Orang
Tajuk :
Perjuangan Menegakkan Negara Islam
Kemahiran : Membaca,
Mendengar, Melihat
Kaedah : Dialog,
Bercerita
Pengetahuan : Murid mengetahui nama asal Madinah iaitu
Yathrib
Sedia ada
Hasil : 1)
Menyebutkan strategi perjuangan Rasulullah SAW
Pembelajaran 2) Menyenaraikan sahabat yang berhijrah ke
Habsyah
3) Menyatakan tempoh dakwah Rasulullah SAW
Kemahiran : Soal jawab, merumus, menjana idea
Berfikir
Penerapan : Taat, tolong
menolong, setia, disiplin
Nilai
Bahan :
Kitab, komputer riba, LCD
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid
membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran
bersama-sama dengan murid
|
Nilai :
Khusyuk
|
SET INDUKSI
|
1) Siapa tahu dalam gambar ini
masjid apa ?
Andaian
Jawapan : Masjid
Nabawi
2) Masjid ini terletak di mana ?
Andaian
Jawapan :
Madinah
3) Adakah Madinah negara islam
yang pertama ?
Andaian
Jawapan : Ya
|
1) Guru menayangkan gambar Masjid
Nabawi di hadapan kelas
2) Guru mengutarakan soalan kepada
murid tentang masjid ini
3) Pelajar mencuba jawab mengikut
pengetahuan yang mereka ada
|
Bahan bantu
mengajar :
LCD
KOMPUTER
Kemahiran
Berfikir :
Membuat perkaitan
Sumbangsara
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan guru
Nilai :
Berani mencuba
|
LANGKAH 1
|
Madinah
negara islam pertama
Pengenalan
Madinah :
Nama asal Madinah :
Yathrib
Maksud Madinah Almunawwarah :
Kota yang bercahaya
|
1) Guru menerangkan nama asal
Madinah
2) Guru menerangkan maksud Madinah
Almunawwarah
|
Strategi :
Berpusatkan murid
|
LANGKAH 2
|
1) Madinah adalah negara yang
pertama menjadi negara islam
2) Di Madinahlah islam tersebar
keseluruh semenanjung arab dan kemudiannya ke seluruh semenanjung arab
3) Kedatangan Rasul Saw diterima
orang Madinah dengan baik
4) Di Madinah Nabi Saw dilantik
sebagai pemimpin mereka
5) Penduduk asal Madinah terbahagi
kepada dua bangsa iaitu :
Bangsa arab
-
Aus
-
Khazraj
Bangsa yahudi
-
Bani qainuqa’
-
Bani Nadir
-
Bani quraizah
6) Rasul SAW menggubal Piagam
Madinah pada tahun pertama hijrah
7) Merupakan perlembagaan bertulis
yang pertama di dunia
8) Piagam tersebut terdiri dari 47
fasal
9) Membicarakan tentang hubungan
antara kaum ansar dan muhajirin , turut juga membicarakan tentang hubungan
umat islam dam kafir yahudi yang tinggal di sekitar Madinah
10) Juga dipanggil sebagai
perlembagaan Madinah kerana membentuk peraturan-peraturan yang berasaskan
syariat islam
|
1) Guru memberitahu kepada murid
bahawa Madinah adalah negara yang
pertama menjadi negara islam dan menjadi pusat perkembangan islam serta
Madinah adalah pucuk agama islam tersebar luas
2) Guru menceritakan kedatangan
Nabi SAW ke Madinah di sambut dengan baik , di layan dengan baik, dan di
sambut dengan qasidah Thola ‘al badru alaina
3) Guru mengingatkan kepada murid
bahawa Madinah ada penduduk asal bukan semata orang yang berhijrah sahaja
4) Guru menerangkan tentang Rasul
SAW menggubal Piagam Madinah
5) Guru memberi maksud Kaum Ansar
dan Kaum Muhajirin
|
Bahan Bantu
Mengajar :
Kad Manila
Strategi :
Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan :
Deduktif
|
LANGKAH 3
|
Perkara utama
dalam Piagam Madinah
Rasul SAW
telah mengambil tiga langkah dalam pembentukan negara Madinah
|
1) Guru meminta murid agar
membincangkan perkara yang terdapat dalam Piagam Madinah dalam kumpulan
2) Guru meminta beberapa orang
murid untuk menyebut nama selain Piagam Madinah
3) Guru menerangkan kepada murid
tentang Rasul SAW mengambil beberapa langkah untuk membentuk negara Madinah
4) Guru meminta murid untuk
menjawab soalan yang diberikan
5) Guru meminta beberapa orang
murid untuk membacakan tujuan Piagama Madinah digubal oleh Rasul SAW
|
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Bahan bantu
mengajar :
Kertas soalan
Kitab
|
PENUTUP
|
Pengenalan
Madinah
Nama asal Madinah :
Yathrib
Maksud Madinah Almunawwarah :
Kota yang bercahaya
Mengingatkan kembali Madinah
adalah negara islam yang dan pusat perkembangan islam dan tesebar keseluruh
semenanjung arab dan keseluruh dunia
Mengingatkan kembali perkara uatam
dalam Piagam Madinah
Mengingatkan nama-nama Piagam
Madinah
|
1) Beberapa orang murid diminta
baca semuala isi pelajaran yang dipelajari hari ini
2) Guru Menyoal beberapa orang
murid sebagai ingin tahu akan pengetahuan yang mereka dapat pada pembelajaran
hari ini
|
Strategi :
Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Kemahiran :
Soal jawab
KBKK
Merumus pembelajaran
|
Catatan refleksi : Saya rasa amat bersyukur kerana pada pembelajaran hari ini sangat
menyoronokkan kerana semua pelajar memberikan perhatian yang sepenuhnya
tergadap saya dan sesi dua hala berjalan dengan baik. Walaupun ada beberapa
slide yang tidak jelas tetapi pembalajaran hari ini amat seronok. Oleh itu,
saya akan memperbaiki kesilapan saya akan datang.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
No comments:
Post a Comment