Saturday, January 12, 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2 ( SYAFIQ )


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2


Nama guru              : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran        : Sirah
Kelas                        : 5 Muhajirin
Tarikh                      : 8 September 2019
Masa                         : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan                   : 25 Orang
Tajuk                        : Perjuangan Menegakkan Negara Islam
Kemahiran               : Membaca, Mendengar, Melihat
Kaedah                     : Dialog, Bercerita
Pengetahuan            : Murid mengetahui nama asal Madinah iaitu Yathrib
Sedia ada
Hasil                         : 1) Menyebutkan strategi perjuangan Rasulullah SAW
Pembelajaran            2) Menyenaraikan sahabat yang berhijrah ke Habsyah
                                    3) Menyatakan tempoh dakwah Rasulullah SAW

Kemahiran               : Soal jawab, merumus, menjana idea
Berfikir
Penerapan                : Taat, tolong menolong, setia, disiplin
Nilai
Bahan                        : Kitab, komputer riba, LCD
Bantu mengajar

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan murid
Nilai :
Khusyuk
SET INDUKSI
1) Siapa tahu dalam gambar ini masjid apa ?
Andaian Jawapan : Masjid Nabawi

2) Masjid ini terletak di mana ?
Andaian Jawapan :
Madinah

3) Adakah Madinah negara islam yang pertama ?
Andaian Jawapan : Ya

1) Guru menayangkan gambar Masjid Nabawi di hadapan kelas

2) Guru mengutarakan soalan kepada murid tentang masjid ini

3) Pelajar mencuba jawab mengikut pengetahuan yang mereka ada
Bahan bantu mengajar :

LCD
KOMPUTER

Kemahiran Berfikir :

Membuat perkaitan
Sumbangsara

Strategi :

Berpusatkan murid
Berpusatkan guru

Nilai :

Berani mencuba
LANGKAH 1
Madinah negara islam pertama

Pengenalan Madinah :
Nama asal Madinah :
Yathrib

Maksud Madinah Almunawwarah :
Kota yang bercahaya
1­­­­) Guru menerangkan nama asal Madinah

2) Guru menerangkan maksud Madinah Almunawwarah

Strategi :

Berpusatkan murid
LANGKAH 2
1) Madinah adalah negara yang pertama menjadi negara islam

2) Di Madinahlah islam tersebar keseluruh semenanjung arab dan kemudiannya ke seluruh semenanjung arab
3) Kedatangan Rasul Saw diterima orang Madinah dengan baik

4) Di Madinah Nabi Saw dilantik sebagai pemimpin mereka

5) Penduduk asal Madinah terbahagi kepada dua bangsa iaitu :

Bangsa arab
-          Aus
-          Khazraj

Bangsa yahudi
-          Bani qainuqa’
-          Bani Nadir
-          Bani quraizah

6) Rasul SAW menggubal Piagam Madinah pada tahun pertama hijrah

7) Merupakan perlembagaan bertulis yang pertama di dunia

8) Piagam tersebut terdiri dari 47 fasal

9) Membicarakan tentang hubungan antara kaum ansar dan muhajirin , turut juga membicarakan tentang hubungan umat islam dam kafir yahudi yang tinggal di sekitar Madinah

10) Juga dipanggil sebagai perlembagaan Madinah kerana membentuk peraturan-peraturan yang berasaskan syariat islam

1) Guru memberitahu kepada murid bahawa Madinah  adalah negara yang pertama menjadi negara islam dan menjadi pusat perkembangan islam serta Madinah adalah pucuk agama islam tersebar luas

2) Guru menceritakan kedatangan Nabi SAW ke Madinah di sambut dengan baik , di layan dengan baik, dan di sambut dengan qasidah Thola ‘al badru alaina
3) Guru mengingatkan kepada murid bahawa Madinah ada penduduk asal bukan semata orang yang berhijrah sahaja
4) Guru menerangkan tentang Rasul SAW menggubal Piagam Madinah
5) Guru memberi maksud Kaum Ansar dan Kaum Muhajirin

Bahan Bantu Mengajar :

Kad Manila

Strategi :

Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan

Pendekatan :

Deduktif
LANGKAH 3
Perkara utama dalam Piagam Madinah




Rasul SAW telah mengambil tiga langkah dalam pembentukan negara Madinah




1) Guru meminta murid agar membincangkan perkara yang terdapat dalam Piagam Madinah dalam kumpulan
2) Guru meminta beberapa orang murid untuk menyebut nama selain Piagam Madinah
3) Guru menerangkan kepada murid tentang Rasul SAW mengambil beberapa langkah untuk membentuk negara Madinah
4) Guru meminta murid untuk menjawab soalan yang diberikan
5) Guru meminta beberapa orang murid untuk membacakan tujuan Piagama Madinah digubal oleh Rasul SAW
Strategi :

Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan

Bahan bantu mengajar :

Kertas soalan
Kitab

PENUTUP
Pengenalan Madinah

Nama asal Madinah :
Yathrib

Maksud Madinah Almunawwarah :
Kota yang bercahaya

Mengingatkan kembali Madinah adalah negara islam yang dan pusat perkembangan islam dan tesebar keseluruh semenanjung arab dan keseluruh dunia

Mengingatkan kembali perkara uatam dalam Piagam Madinah
Mengingatkan nama-nama Piagam Madinah

1) Beberapa orang murid diminta baca semuala isi pelajaran yang dipelajari hari ini
2) Guru Menyoal beberapa orang murid sebagai ingin tahu akan pengetahuan yang mereka dapat pada pembelajaran hari ini
Strategi :

Berpusatkan guru
Berpusatkan murid

Kemahiran :
Soal jawab

KBKK
Merumus pembelajaran

Catatan refleksi : Saya rasa amat bersyukur kerana pada pembelajaran hari ini sangat menyoronokkan kerana semua pelajar memberikan perhatian yang sepenuhnya tergadap saya dan sesi dua hala berjalan dengan baik. Walaupun ada beberapa slide yang tidak jelas tetapi pembalajaran hari ini amat seronok. Oleh itu, saya akan memperbaiki kesilapan saya akan datang.


Ulasan pensyarah guru pembimbing:

No comments:

Post a Comment

RPT ( SYAFIQ )

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SIRAH TAHUN 5 SEMESTER MINGGU TAJUK KEMAHIRAN NILAI ...