RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama guru : Mohamad
Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran : Sirah
Kelas : 5
Muhajirin
Tarikh : 1
September 2019
Masa :
2:30 – 3:30 petang
Bilangan : 25
Orang
Tajuk : Perjuangan Menegakkan
Negara Islam
Kemahiran : Membaca, Mendengar,
Melihat
Kaedah :
Dialog, Bercerita
Pengetahuan : Murid Menyebut nama
negara-negara islam
Sedia ada
Hasil : 1)
Menyebutkan strategi perjuangan Rasulullah SAW
Pembelajaran 2) Menyenaraikan
sahabat yang berhijrah ke Habsyah
3)
Menyatakan tempoh dakwah Rasulullah SAW
Kemahiran : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan : Taat,
tolong menolong, setia, disiplin
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD,
Kad Manila
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid
membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran
bersama-sama dengan murid
|
Nilai :
Khusyuk
|
SET INDUKSI
|
1) Berikan nama negara islam yang
ada di dunia
Andaian
jawapan : Mekah, Madinah
2 ) Tahu kamu negara Mekkah adalah
negara yang pernah baginda SAW berdakwah selama 10 tahun ?
Andaian
jawapan : Tahu
|
1) Guru menayangkan atau memaparkan
bendera negara-negara islam dengan menggunakan LCD
2) Guru mengutarakan soalan yang
berkaitan
3) Pelajar mencuba jawab mengikut
pengetahuan sedia ada
4) guru mengaitkan gambar dengan
tajuk yang akan dipelajari
|
Kemahiran
berfikir : membuat perkaitan
Strategi :
- berpusatkan murid
- berpusatkan bahan
Pendekatan :
Deduktif
Nilai :
Berani mencuba
|
LANGKAH 1
|
Strategi
perjuangan Rasulullah SAW :
|
1 ) Guru menerangkan strategi
perjuangan Rasulullah saw dalam menegakkan negara islam
2) Guru menyoal murid apa yang
disampaikan
3) Guru menyuruh murid berbincang
secara berkumpulan
4) Murid menghayati akan
perjuangan Rasulullah saw dalam menegakkan negara islam
|
Strategi :
- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid
KBKK :
Dialog
Kemahiran :
Dapat memahami dengan baik apa
yang disampaikan oleh guru
Alat Bantu
Mengajar :
Kitab
Komputer riba
LCD
|
LANGKAH 2
|
Berhijrah ke
Habsyah dan Taif
Mengadakan
Perjumpaan Dengan Orang Yathrib
Berhijrah ke
Madinah
Menubuhkan
sebuah negara islam
|
1) Guru mengimbas kembali subjek
sirah darjah empat
2) Murid menghayati perjuangan
Rasul SAW
3) Guru menyoal murid apa yang
disampaikan
4) Guru mengenalkan para sahabat
yang berhijrah ke Habsyah
5) Guru mengingatkan bahawa
penghijrahan ke Habsyah adalah hijrah yang pertama dalam islam
6) Guru menceritakan peristiwa
Baginda SAW di Taif
1) Guru menceritakan kepada murid
tentang perjanjian Aqabah Pertama & Aqabah Kedua secara terperinci
2) Guru memberitahu kepada murid
bahawa
Rasul SAW menghantar seorang
sahabat ke Madinah untuk mengajar Al-Quran dan hukum-hukum agama islam
3) Guru menyuruh murid untuk
berbincang secara berkumpulan tentang Perjanjian Aqabah Pertama & kedua
1) Guru mengingati murid agar sentiasa
bersifat mahmudah jangan mencontohi kaum musyrikin Mekah zaman dahulu
2) Guru menerangkan kepada murid
kenapa orang islam ingin berhijrah dari mekah
3) Guru menceritakan tentang
pengorbanan para sahabat dalam peristiwa ini
4) Guru membacakan ayat Al-Quran
dan maksud ayat yang dibaca
1) Guru menceritakan bahawa Mekah
pada zaman itu tidak lagi sesuai untuk menjadi pusat perkembangan islam
2) Guru menerangkan bahawa Madinah
adalah tempat yang sesuai untuk menjadi pusat perkembangan islam kerana zaman
itu Madinah diterime dengan baik dan juga memberangsangkan sekaligus menjadi
negara untuk Orang islam
|
Strategi :
Berpusatkan murid
Kemahiran :
Mendengar
KBKK :
Bercerita , Dialog
Alat Bantu
Mengajar :
Kitab
LCD
komputer riba
|
LANGKAH 3
|
Ciri-ciri
sebuah negara islam
Pengertian Negara :
Negara adalah suatu wilayah
dipermukaan bumi yang kekuasaannya sama ada politik, ketenteraan, ekonomi,
sosial, ataupun budayanya diatur oleh pemerintah
- Sebuah negara islam perlu
memiliki ciri-ciri tersebut :
·
Sebauh negara yang akur dan tunduk dibawah kuasa islam dan orang
islam menjadi ketua pemerintah
·
Tanah air dimiliki oleh orang islam
·
Sebuah negara yang aman dan bebas didirikan syiar islam
didalamnya
|
1) Guru menerangkan maksud negara
dengan lebih jelas kepada murid
2) Guru menyuruh murid membaca dan menulis ciri-ciri negara islam
dan guru turut bersama-sama membaca
|
Alat Bantu
Menagajar :
Kitab
Kad manila
Kaedah :
Dialog
Alat Bantu mengajar :
Kitab
Kertas kajang disediakan oleh guru
|
PENUTUP
|
Rasul SAW berjaya menggunakan
strategi yang disusun oleh baginda ,
Peringkat dakwah yang disusun
rapi,
kaum Aus dan Khazraj masuk islam,
Perpindahan Nabi dan Umat islam
dari kota Mekah ke Kota Madinah,
Rela berkorban meninggalkan
kampung halaman, harta benda
|
1) Guru meminta beberapa orang
murid untuk mengulang kembali isi pelajaran
Pada hari ini
2) Guru meminta murid berselawat
bersama-sama dengan guru
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
NILAI :
- Kesedaran kendiri
- Menghargai
- Menghayati
Kemahiran :
Mendengar
|
Catatan Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini sangat
menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua pelajar memberi perhatian
sepenuhnya sewaktu pembelajaran hari ini. Walaupun ada beberapa kesalahan yang
saya lakukan tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan memperbaiki
kesalahan saya dan tidak akan mengulangi kesalahan tersebut pada masa akan
datang.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment