Saturday, January 12, 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1 ( SYAFIQ )


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Nama guru              : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran        : Sirah
Kelas                        : 5 Muhajirin
Tarikh                      : 1 September 2019
Masa                         : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan                   : 25 Orang
Tajuk                        : Perjuangan Menegakkan Negara Islam
Kemahiran               : Membaca, Mendengar, Melihat
Kaedah                     : Dialog, Bercerita
Pengetahuan            : Murid Menyebut nama negara-negara islam
Sedia ada
Hasil                         : 1) Menyebutkan strategi perjuangan Rasulullah SAW
Pembelajaran            2) Menyenaraikan sahabat yang berhijrah ke Habsyah
                                    3) Menyatakan tempoh dakwah Rasulullah SAW
Kemahiran               : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan                : Taat, tolong menolong, setia, disiplin
Nilai
Bahan                       : Kitab, komputer riba, LCD, Kad Manila
Bantu mengajar

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan murid
Nilai :
Khusyuk
SET INDUKSI
1) Berikan nama negara islam yang ada di dunia
Andaian jawapan : Mekah, Madinah
2 ) Tahu kamu negara Mekkah adalah negara yang pernah baginda SAW berdakwah selama 10 tahun ?
Andaian jawapan : Tahu
1) Guru menayangkan atau memaparkan bendera negara-negara islam dengan menggunakan LCD

2) Guru mengutarakan soalan yang berkaitan

3) Pelajar mencuba jawab mengikut pengetahuan sedia ada

4) guru mengaitkan gambar dengan tajuk yang akan dipelajari
Kemahiran berfikir : membuat perkaitan
Strategi :
- berpusatkan murid
- berpusatkan bahan
Pendekatan :
Deduktif

Nilai :
Berani mencuba


LANGKAH 1
Strategi perjuangan Rasulullah SAW :


1 ) Guru menerangkan strategi perjuangan Rasulullah saw dalam menegakkan negara islam
2) Guru menyoal murid apa yang disampaikan
3) Guru menyuruh murid berbincang secara berkumpulan
4) Murid menghayati akan perjuangan Rasulullah saw dalam menegakkan negara islam
Strategi :

- Berpusatkan guru
- Berpusatkan murid

KBKK :

Dialog

Kemahiran :

Dapat memahami dengan baik apa yang disampaikan oleh guru

Alat Bantu Mengajar :

Kitab
Komputer riba
LCD
LANGKAH 2
Berhijrah ke Habsyah dan Taif





















Mengadakan Perjumpaan Dengan Orang Yathrib
















Berhijrah ke Madinah



















Menubuhkan sebuah negara islam


1) Guru mengimbas kembali subjek sirah darjah empat
2) Murid menghayati perjuangan Rasul SAW
3) Guru menyoal murid apa yang disampaikan
4) Guru mengenalkan para sahabat yang berhijrah ke Habsyah
5) Guru mengingatkan bahawa penghijrahan ke Habsyah adalah hijrah yang pertama dalam islam
6) Guru menceritakan peristiwa Baginda SAW di Taif


1) Guru menceritakan kepada murid tentang perjanjian Aqabah Pertama & Aqabah Kedua secara terperinci
2) Guru memberitahu kepada murid bahawa
Rasul SAW menghantar seorang sahabat ke Madinah untuk mengajar Al-Quran dan hukum-hukum agama islam
3) Guru menyuruh murid untuk berbincang secara berkumpulan tentang Perjanjian Aqabah Pertama & kedua
1) Guru mengingati murid agar sentiasa bersifat mahmudah jangan mencontohi kaum musyrikin Mekah zaman dahulu
2) Guru menerangkan kepada murid kenapa orang islam ingin berhijrah dari mekah
3) Guru menceritakan tentang pengorbanan para sahabat dalam peristiwa ini
4) Guru membacakan ayat Al-Quran dan maksud ayat yang dibaca



1) Guru menceritakan bahawa Mekah pada zaman itu tidak lagi sesuai untuk menjadi pusat perkembangan islam
2) Guru menerangkan bahawa Madinah adalah tempat yang sesuai untuk menjadi pusat perkembangan islam kerana zaman itu Madinah diterime dengan baik dan juga memberangsangkan sekaligus menjadi negara untuk Orang islam

Strategi :

Berpusatkan murid
Kemahiran :

Mendengar

KBKK :

Bercerita , Dialog

Alat Bantu Mengajar :

Kitab
LCD
komputer riba
LANGKAH 3
Ciri-ciri sebuah negara islam

Pengertian Negara :
Negara adalah suatu wilayah dipermukaan bumi yang kekuasaannya sama ada politik, ketenteraan, ekonomi, sosial, ataupun budayanya diatur oleh pemerintah

- Sebuah negara islam perlu memiliki ciri-ciri tersebut :

·         Sebauh negara yang akur dan tunduk dibawah kuasa islam dan orang islam menjadi ketua pemerintah
·         Tanah air dimiliki oleh orang islam
·         Sebuah negara yang aman dan bebas didirikan syiar islam didalamnya
1) Guru menerangkan maksud negara dengan lebih jelas kepada murid
2) Guru menyuruh murid membaca dan menulis ciri-ciri negara islam dan guru turut bersama-sama membaca
Alat Bantu Menagajar :

Kitab
Kad manila

Kaedah :

Dialog
Alat Bantu mengajar :

Kitab
Kertas kajang disediakan oleh guru
PENUTUP
Rasul SAW berjaya menggunakan strategi yang disusun oleh baginda ,
Peringkat dakwah yang disusun rapi,
kaum Aus dan Khazraj masuk islam,
Perpindahan Nabi dan Umat islam dari kota Mekah ke Kota Madinah,
Rela berkorban meninggalkan kampung halaman, harta benda


1) Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang kembali isi pelajaran
Pada hari ini
2) Guru meminta murid berselawat bersama-sama dengan guru
KBKK :

Merumus pembelajaran

NILAI :

- Kesedaran kendiri
- Menghargai
- Menghayati




Kemahiran :

Mendengar

Catatan Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua pelajar memberi perhatian sepenuhnya sewaktu pembelajaran hari ini. Walaupun ada beberapa kesalahan yang saya lakukan tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan memperbaiki kesalahan saya dan tidak akan mengulangi kesalahan tersebut pada masa akan datang.

Ulasan pensyarah guru pembimbing :

No comments:

Post a Comment

RPT ( SYAFIQ )

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SIRAH TAHUN 5 SEMESTER MINGGU TAJUK KEMAHIRAN NILAI ...