Saturday, January 12, 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5 ( SYAFIQ )


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5

Nama guru              : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran        : Sirah
Kelas                        : 5 Muhajirin
Tarikh                      : 29 September 2019
Masa                         : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan                   : 25 Orang
Tajuk                        : Fathu Makkah ( Pembukaan Kota Mekah )
Kemahiran               : Membaca, Mendengar, Melihat
Kaedah                     : Dialog, Bercerita
Pengetahuan            : Murid menyebut tentang Kota Mekah
Sedia ada
Hasil                         : 1) Murid menyebut punca Kota Mekah dibuka
Pembelajaran            2) Murid mengetahui tarikh Mekah dibuka
                                    
Kemahiran               : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan                : Taat, tolong menolong, setia, disiplin
Nilai
Bahan                       : Kitab, komputer riba, LCD, Kad Manila
Bantu mengajar

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan murid
Nilai :
Khusyuk
SET INDUKSI


1) Apa yang terdapat dalam gambar rajah di hadapan ini ?
Andaian jawapan : Kaabah,Mekah

2) Apa orang akan buat jika pergi ke tempat ini
Andaian jawapan :
Buat haji atau umrah
1) Guru menampal gambar rajah kaabah menggunakan kad manila di papan putih
2) Guru menyoal murid tentang gambar rajah di papan putih

3) Guru menerangkan topik pembelajaran hari ini
Kemahiran :
Membuat pemerhatian

Nilai :
Patuh
Taat

Strategi :
Berpusatkan bahan

Bahan bantu mengajar :
Kad Manila bergambar
LANGKAH 1
Punca kota Mekah dibuka

Pengenalan

- Peristiwa pembukaan Kota mekah berlaku pada 20 Ramadhan tahun 8 hijrah

- Peristiwa penting dalam sejarah islam dan merupakan kemenangan dakwah umat islam

Punca

- Pihak quraisy telah melanggar salah satu persetujuan yang terdapat dalam perjanjian Hudaibiyyah

1) Guru menceritakan pengenalan kota Mekah dan sekali gus memberitahu ia adalah kemenangan dakwah umat islam

2) Guru meminta murid untuk membincangkan jika sesuatu perjanjian di langgar

3) Guru dan murid sama-sama membaca persetujuan yang dilanggar oleh pihak quraisyh
Bahan bantu mengajar :

LCD
Komputer riba
Kitab

Strategi :
Berpusatkan bahan

Nilai :
Khusyuk

LANGKAH 2
Tindakan Rasul SAW akibat pelanggaran Perjanjian Hudaibiyyah

1) Menuntut keadilan bani Khuza’ah

2) Menghimpunkan bala tentera untuk menyerang kaum musyrikin Mekah

3) Bertolak pada 16 Ramadhan dan bermalam di Dammaru Az zahran

4) Melancarkan perang Psikologi terhadap kaum musyrikin

1) Guru meminta pelajar untuk melekatkan kad manila yang bertulis pembelajaran hari ini di papan putih

2) Guru dan murid semak jawapan bersama-sama

Bahan bantu mengajar :

Kad manila

Strategi :

Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru

Nilai :

Taat
Patuh
LANGKAH 3
Mekah dibuka secara aman
1) Guru menceritakan bagaimana kota mekah dibuka dengan menggunakan slide dan kitab

2) Guru menceritakan kepada murid pergerakan tentara islam ketika memasuki kota Mekah iaitu dari utara, selatan, timur, dan barat

3) Guru meminta murid untuk membaca antara perkara yang dilakukan oleh Rasul SAW ketika memasuki Masjidil Haram dan guru mengiring bacaan bersama murid-murid di dalam kelas
Bahan bantu mengajar :

LCD
Komputer riba
Kitab

Nilai :

Khusyuk
Berdisiplin

PENUTUP
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari berkenaam dengan kandengan dan kesan perjanjian Hudaibiyyah

2) Murid-murid menyatakan kefahaman tentang pelajaran hari ini
Kemahiran :

Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing

Strategi :

Berpusatkan guru




Catatan Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini

Ulasan pensyarah guru pembimbing :

No comments:

Post a Comment

RPT ( SYAFIQ )

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SIRAH TAHUN 5 SEMESTER MINGGU TAJUK KEMAHIRAN NILAI ...