RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5
Nama guru : Mohamad
Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran : Sirah
Kelas : 5
Muhajirin
Tarikh : 29
September 2019
Masa : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan : 25
Orang
Tajuk : Fathu Makkah ( Pembukaan
Kota Mekah )
Kemahiran : Membaca, Mendengar,
Melihat
Kaedah :
Dialog, Bercerita
Pengetahuan : Murid menyebut tentang
Kota Mekah
Sedia ada
Hasil : 1) Murid
menyebut punca Kota Mekah dibuka
Pembelajaran 2) Murid
mengetahui tarikh Mekah dibuka
Kemahiran : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan : Taat,
tolong menolong, setia, disiplin
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD,
Kad Manila
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid
membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran
bersama-sama dengan murid
|
Nilai :
Khusyuk
|
SET INDUKSI
|
1) Apa yang terdapat dalam gambar
rajah di hadapan ini ?
Andaian jawapan : Kaabah,Mekah
2) Apa orang akan buat jika pergi
ke tempat ini
Andaian
jawapan :
Buat haji atau umrah
|
1) Guru menampal gambar rajah
kaabah menggunakan kad manila di papan putih
2) Guru menyoal murid tentang
gambar rajah di papan putih
3) Guru menerangkan topik
pembelajaran hari ini
|
Kemahiran :
Membuat pemerhatian
Nilai :
Patuh
Taat
Strategi :
Berpusatkan bahan
Bahan bantu
mengajar :
Kad Manila bergambar
|
LANGKAH 1
|
Punca kota
Mekah dibuka
Pengenalan
- Peristiwa pembukaan Kota mekah
berlaku pada 20 Ramadhan tahun 8 hijrah
- Peristiwa penting dalam sejarah
islam dan merupakan kemenangan dakwah umat islam
Punca
- Pihak quraisy telah melanggar
salah satu persetujuan yang terdapat dalam perjanjian Hudaibiyyah
|
1) Guru menceritakan pengenalan
kota Mekah dan sekali gus memberitahu ia adalah kemenangan dakwah umat islam
2) Guru meminta murid untuk
membincangkan jika sesuatu perjanjian di langgar
3) Guru dan murid sama-sama
membaca persetujuan yang dilanggar oleh pihak quraisyh
|
Bahan bantu
mengajar :
LCD
Komputer riba
Kitab
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai :
Khusyuk
|
LANGKAH 2
|
Tindakan
Rasul SAW akibat pelanggaran Perjanjian Hudaibiyyah
1) Menuntut keadilan bani Khuza’ah
2) Menghimpunkan bala tentera
untuk menyerang kaum musyrikin Mekah
3) Bertolak pada 16 Ramadhan dan
bermalam di Dammaru Az zahran
4) Melancarkan perang Psikologi
terhadap kaum musyrikin
|
1) Guru meminta pelajar untuk
melekatkan kad manila yang bertulis pembelajaran hari ini di papan putih
2) Guru dan murid semak jawapan
bersama-sama
|
Bahan bantu
mengajar :
Kad manila
Strategi :
Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru
Nilai :
Taat
Patuh
|
LANGKAH 3
|
Mekah dibuka
secara aman
|
1) Guru menceritakan bagaimana
kota mekah dibuka dengan menggunakan slide dan kitab
2) Guru menceritakan kepada murid
pergerakan tentara islam ketika memasuki kota Mekah iaitu dari utara,
selatan, timur, dan barat
3) Guru meminta murid untuk
membaca antara perkara yang dilakukan oleh Rasul SAW ketika memasuki Masjidil
Haram dan guru mengiring bacaan bersama murid-murid di dalam kelas
|
Bahan bantu
mengajar :
LCD
Komputer riba
Kitab
Nilai :
Khusyuk
Berdisiplin
|
PENUTUP
|
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari
berkenaam dengan kandengan dan kesan perjanjian Hudaibiyyah
2) Murid-murid menyatakan
kefahaman tentang pelajaran hari ini
|
Kemahiran :
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Catatan Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana
pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan
saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi
pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar murid-murid
memahami isi pelajaran pada hari ini
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment