RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4
Nama guru : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran
:
Sirah
Kelas : 5 Muhajirin
Tarikh : 22 September 2019
Masa : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan :
25 Orang
Tajuk : Perjanjian Hudaibiyyah
Kemahiran
:
Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah : Syarahan
Pengetahuan
: Murid
menyatakan bilangan kandungan yang terdekat dalam kitab
Sedia ada
Hasil : 1) Menyatakan kandungan
yang terdepat dalam perjanjian Hudaibiyyah
Pembelajaran 2) Menyenaraikan kesan perjanjian
Hudaibiyyah
Kemahiran
:
Soal jawab, merumus , melihat, mendengar
Berfikir
Penerapan : Taat, tolong menolong, setia,
disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid membaca doa
pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran
bersama-sama dengan murid
|
Nilai :
Khusyuk
|
SET INDUKSI
|
1) Siapa tahu apa tujuan sesuatu perjanjian diadakan
?
Andaian jawapan :
untuk mengatur hukum dan melahirkan seperangkat hak dan kewajiban
2) Apakah yang terkandung dalam dalam setiap
perjanjian
Andaian jawapan :
Sesuatu yang kita inginkan tetapi tidak dihalang
walau ia salah
|
1) Guru menanyakan kepada murid tentang sesuatu
perjanjian yang diadakan
2) Guru menyoal murid dan membuat perkaitan dengan
pembelajaran hari ini
|
Kemahiran berfikir :
Membuat perhatian
Nilai :
Patuh
Taat
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan guru
|
LANGKAH 1
|
Kandungan perjanjian Hudaibiyyah
1) Genjatan senjata selama sepuluh tahun antara kedua-dua
belah pihak
2) Orang islam dibenarkan mengerjakan umrah pada
berikutknya dan pedang yang dibawa mestilah bersarung
3) Orang islam dibenarkan berada dimekah tidak
melebihi 3 hari
4) Orang
Mekah yang datang ke Madinah tanpa kebenaran walinya walaupun telah
memeluk islam mesti dihantar pulang ke Mekah
5) Orang islam Madinah yang datang ke Mekah tidak
akan dipulangkan semula ke pihak islam Madinah
6) Kedua-dua pihak bebas membuat perjanjian dengan
pihak lain yang disukai
|
1) Guru memancarkan slide di hadapan kelas
dengan menggunakan LCD sambal menayangkan kandungan yang terdapat dalam
perjanjian Hudaibiyyah
2) Guru meminta tiga orang murid untuk membaca
kandungan tersebut
3) Guru menyoal murid tentang kandungan yang tedapat
dalam perjanjian Hudaibiyyah selepas tiga orang murid membacanya
4) Guru memberi peluang kepada murid untuk menjawab
soalan yang diutarakan
|
Bahan bantu mengajar :
Komputer riba
LCD
Kitab
Kemahiran :
Soal jawab
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan guru Berpusatkan bahan
Nilai :
Taat
Patuh
|
LANGKAH 2
|
Kesan Perjanjian Hudaibiyyah
Perjanjian Hudaibiyyah adalah pembuka jalan kearah
kemenangan islam
Kesan terhadap umat islam
1) Syiar islam dapat berkembang tanpa gangguan
2) Masyarakat islam dimadinah dapat hidup aman dan
damai
3) Rasul SAW dan negara islam Madinah diiktiraf
secara tidak langsung
4) Orang islam dapat menunaikan ibadah haji dan
umrah pada tahun berikutnya
5) Orang islam dapat membuat perhubungan dan
berdakwah dengan qabalah arab yang lain
Kesan terhadap kaum musyrikin mekah
1) Musyrikin Mekah semakin hilang pengaruh dan kuasa
2) Mereka tidak dapat menghalang aktiviti dakwah
Rasul SAW
|
1) Guru meminta murid untuk membincangkan kesan
perjanjian Hudaibiyyah dengan bahan yang disediakan oleh guru
2) Beberapa murid perlu membentangkan hasil
perbincangan mereka dihadapan
3) Guru menerangkan kepada murid dengan lebih jelas
tentang kesan perjanjian Hudaibiyyah terhadap umat islam dan kaum musyrikin
Mekah
|
Bahan bantu mengajar :
Kad manila
LCD
Komputer riba
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Nilai :
Khusyuk
Taat
|
PENILAIAN
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Sila berikan 2 kandungan perjanjian Hudaibiyyah
2) Nyatakan kesan perjanjian Hudaibiyyah kepada umat
islam
3) Tuliskan ayat Al-Quran yang membuktikan
kemenangan islam
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab kepada
murid-murid
2) Guru membuat soal jawab yang mana murid perlu isi
diruangan yang disediakan
|
Bahan bantu mengajar :
Kertas soalan
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai:
Berdisiplin
Taat
Patuh
|
PENUTUP
|
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari
berkenaam dengan kandengan dan kesan perjanjian Hudaibiyyah
2) Murid-murid menyatakan
kefahaman tentang pelajaran hari ini
|
Kemahiran :
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Catatan
Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana
pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan
saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi
pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar murid-murid
memahami isi pelajaran pada hari ini
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment