Saturday, January 12, 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3 ( SYAFIQ )


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3

Nama guru              : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran        : Sirah
Kelas                        : 5 Muhajirin
Tarikh                      : 15 September 2019
Masa                         : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan                   : 25 Orang
Tajuk                        : Perjanjian Hudaibiyyah
Kemahiran               : Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah                     : Syarahan
Pengetahuan            : Murid Menyebut perjanjian-perjanjian dalam islam yang pernah berlaku
Sedia ada                    Pada zaman Rasulullah SAW

Hasil                         : 1) Menyebutkan maksud Hudaibiyyah
Pembelajaran            2) Menyenaraikan isi kandungan perjanjian Hudaibiyyah
                                   
Kemahiran               : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan                : Taat, tolong menolong, setia, disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan                       : Kitab, komputer riba, LCD
Bantu mengajar

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN
Ucapan salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan murid
Nilai :
Khusyuk
SET INDUKSI
1)  Siapa tahu maksud janji ?
Andaian jawapan :
Sesuatu perkataan yang diungkap oleh sesorang kepada seseorang yang wajib ditunaikan

2) Murid-murid pernah buat perjanjian tak dengan kawan-kawan ?
Andaian jawapan :
Pernah
1) Guru menayangkan video yang berkaitan dengan sesuatu perjanjian

2) Guru menyoal beberapa murid tentang yang berkaitan dengan pembelajaran hari ini

3) Pelajar mencuba jawab dengan pengetahuan yang sedia ada
Bahan bantu mengajar :

Komputer riba
LCD

Kaedah :

Soal Jawab

KBKK :

Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru
LANGKAH 1
Hudaibiyyah

Guru menayangkan peta semenanjung arab dan terdapat perkataan Hudaibiyyah, Mekah dan Madinah

Pengenalan
Hudaibiyyah adalah satu tempat di semenanjung tanah arab yang terletak di bahagian barat Mekah

Maksud Perjanjian Hudaibiyyah
Perjanjian damai antara kaum muslimin di Madinah dan kaum musyrikin di Mekah

Bulan apakah berlaku perjanjian ini
Bulan Zulkaedah tahun keenam Hijrah

1) Guru menerangkan kepada murid tentang dimana letaknya daerah Hudaibiyyah

2) Guru menyatakan maksud Perjanjian Hudaibiyyah dan memaklumkan kepada murid bahawa perjanjian ini berkaitan dengan kaum muslimin di Madinah dan kaum musyrikin di Mekah dan guru memaklumkan juga perjanjian ini berlaku pada bulan Zulkaedah tahun keenam hijrah

3) Guru membuka video lagu tentang bulan islam untuk murid-murid mengira bulan berapakah perjanjian ini berlaku
Bahan bantu mengajar :

LCD
Komputer riba
Gambar
Video

KBKK :

Berpusatkan guru
Berpusatkan murid

Kaedah :

Menyanyi
Syarahan

LANGKAH 2
Sebab-sebab
perjanjian Hudaibiyyah

1)  Berlaku pada hari Isnin bersamaan dengan 1 Zulkaedah tahun keenam hijrah

2) 1400 orang islam Madinah menuju ke Mekah untuk menunaikan ibadah Haji dan umrah

3) Pihak kaum musyrikin menghantar wakil bertemu dengan Rasul SAW untuk mendapatkan gambaran yang jelas tujuan Rasul SAW ke Mekah

4)  Sayyidina Uthman bin Affan telah dipilih oleh Rasul SAW untuk menjadi wakil Nabi SAW dan akhirnya beliau ditahan dan khabar beliau dibunuh telah tersebar luas

5)  Umat islam beriqrar ingin menuntut bela atas kematian Sayyidina uthman bin Affan dan iqrar tersebut dikenali sebagai Bai’atu Ar ridhwan

6) Pihak musyrikin mekah berasa takut akan kesatuan umat islam pada saat itu dan mereka membebaskan Sayyidina Uthman bin Affan
1) Guru menceritakan bagaimana perjanjian ini berlaku antara kaumm muslimin Madinah dan kaum musyrikin di Mekah

2) Guru menyatakan bilangan dengan menggunakan LCD dan Komputer riba yang menjadi saksi perjanjian tersebut

3) Guru meminta murid untuk membaca petikan yang terdapat dalam kitab
Bahan bantu mengajar :

Kitab
LCD
Komputer riba

Nilai :

Khusyuk
Setia
Bekerjasama

Strategi :

Berpusatkan Guru

Kaedah :

Syarahan
LANGKAH 3
- Perjanjian ini terjadi atas keadaan yang berlaku disebabkan
oleh tiga perkara utama iaitu :

1)Tersebarnya berita pembunuhan Sayyidina Uthman bin Affan

2)Tindak balas umat islam beriqrar untuk menuntut bela keatas kematian Sayyidina Uthman bin Affan

3)Perasaan takut dikalangan musyrikin Mekah terhadap kesatuan umat islam untuk menuntut bela atas kematian Sayyidina Uthman bin Affan

- Kaum musyrikin  menghantar Suhail bin Amru untuk menjadi wakil mereka dalam perjanjian damai antara kaum muslimin Madinah dan Rasul SAW
1) Guru menceritakan asbab perjanjian ini berlaku dengan menggunakan LCD dan komputer riba

2) Guru meminta murid tampal kad manila yang bertulis dipapan tulis  tentang asbab perjanjian ini berlaku

3) Guru meminta seorang murid untuk membaca sebab utama perjanjian ini diadakan sebagai semak semula yang ditampal oleh pelajar lain di papan tulis dihadapan kelas
Bahan bantu mengajar :

LCD
Komputer riba
Kitab

Strategi :

Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan

Nilai :

Khusyuk
Damai antara satu sama lain

PENUTUP
Merumus pembelajaran pada hari tersebut

1) Pengenalan perjanjian Hudaibiyyah

2) Menyatakan Tujuan perjanjian Hudaibiyyah

3) Menyebut Sebab-sebab perjanjian Hudaibiyyah berlaku

4) Menyebut tarikh berlaku perjanjian

5) Menyatakan tempat perjanjian dan kaitjan
1) Guru membuat rumusan berkenaan pelajaran hari ini

2) Murid-murid menyatakan kefahaman tentang topik pada hari ini
Kemahiran :

Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing

Strategi :

Berpusatkan guru
Berpusatkan murid


Catatan Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua pelajar memberi perhatian sepenuhnya sewaktu pembelajaran hari ini. Walaupun ada beberapa kesalahan yang saya lakukan tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan memperbaiki kesalahan saya dan tidak akan mengulangi kesalahan tersebut pada masa akan datang.

Ulasan pensyarah guru pembimbing :

No comments:

Post a Comment

RPT ( SYAFIQ )

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SIRAH TAHUN 5 SEMESTER MINGGU TAJUK KEMAHIRAN NILAI ...