RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3
Nama guru : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran
:
Sirah
Kelas : 5 Muhajirin
Tarikh : 15 September 2019
Masa : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan :
25 Orang
Tajuk : Perjanjian Hudaibiyyah
Kemahiran
:
Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah : Syarahan
Pengetahuan
:
Murid Menyebut perjanjian-perjanjian dalam islam yang pernah berlaku
Sedia ada Pada zaman Rasulullah SAW
Hasil : 1) Menyebutkan maksud
Hudaibiyyah
Pembelajaran 2) Menyenaraikan isi kandungan
perjanjian Hudaibiyyah
Kemahiran : Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan : Taat, tolong menolong, setia,
disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid membaca doa
pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran
bersama-sama dengan murid
|
Nilai :
Khusyuk
|
SET INDUKSI
|
1) Siapa tahu
maksud janji ?
Andaian jawapan :
Sesuatu perkataan yang diungkap oleh sesorang kepada
seseorang yang wajib ditunaikan
2) Murid-murid pernah buat perjanjian tak dengan
kawan-kawan ?
Andaian jawapan :
Pernah
|
1) Guru menayangkan video yang berkaitan dengan
sesuatu perjanjian
2) Guru menyoal beberapa murid tentang yang
berkaitan dengan pembelajaran hari ini
3) Pelajar mencuba jawab dengan pengetahuan yang
sedia ada
|
Bahan bantu mengajar :
Komputer riba
LCD
Kaedah :
Soal Jawab
KBKK :
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru
|
LANGKAH 1
|
Hudaibiyyah
Guru menayangkan peta semenanjung arab dan terdapat
perkataan Hudaibiyyah, Mekah dan Madinah
Pengenalan
Hudaibiyyah adalah satu tempat di semenanjung tanah
arab yang terletak di bahagian barat Mekah
Maksud Perjanjian Hudaibiyyah
Perjanjian damai antara kaum muslimin di Madinah dan
kaum musyrikin di Mekah
Bulan apakah berlaku perjanjian ini
Bulan Zulkaedah tahun keenam Hijrah
|
1) Guru menerangkan kepada murid tentang dimana
letaknya daerah Hudaibiyyah
2) Guru menyatakan maksud Perjanjian Hudaibiyyah dan
memaklumkan kepada murid bahawa perjanjian ini berkaitan dengan kaum muslimin
di Madinah dan kaum musyrikin di Mekah dan guru memaklumkan juga perjanjian
ini berlaku pada bulan Zulkaedah tahun keenam hijrah
3) Guru membuka video lagu tentang bulan islam untuk
murid-murid mengira bulan berapakah perjanjian ini berlaku
|
Bahan bantu mengajar :
LCD
Komputer riba
Gambar
Video
KBKK :
Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Kaedah :
Menyanyi
Syarahan
|
LANGKAH 2
|
Sebab-sebab
perjanjian Hudaibiyyah
1) Berlaku
pada hari Isnin bersamaan dengan 1 Zulkaedah tahun keenam hijrah
2) 1400 orang islam Madinah menuju ke Mekah untuk
menunaikan ibadah Haji dan umrah
3) Pihak kaum musyrikin menghantar wakil bertemu
dengan Rasul SAW untuk mendapatkan gambaran yang jelas tujuan Rasul SAW ke
Mekah
4) Sayyidina
Uthman bin Affan telah dipilih oleh Rasul SAW untuk menjadi wakil Nabi SAW
dan akhirnya beliau ditahan dan khabar beliau dibunuh telah tersebar luas
5) Umat islam
beriqrar ingin menuntut bela atas kematian Sayyidina uthman bin Affan dan
iqrar tersebut dikenali sebagai Bai’atu Ar ridhwan
6) Pihak musyrikin mekah berasa takut akan kesatuan umat
islam pada saat itu dan mereka membebaskan Sayyidina Uthman bin Affan
|
1) Guru menceritakan bagaimana perjanjian ini
berlaku antara kaumm muslimin Madinah dan kaum musyrikin di Mekah
2) Guru menyatakan bilangan dengan menggunakan LCD
dan Komputer riba yang menjadi saksi perjanjian tersebut
3) Guru meminta murid untuk membaca petikan yang
terdapat dalam kitab
|
Bahan bantu mengajar :
Kitab
LCD
Komputer riba
Nilai :
Khusyuk
Setia
Bekerjasama
Strategi :
Berpusatkan Guru
Kaedah :
Syarahan
|
LANGKAH 3
|
- Perjanjian ini terjadi atas keadaan yang berlaku
disebabkan
oleh tiga perkara utama iaitu :
1)Tersebarnya berita pembunuhan Sayyidina Uthman bin
Affan
2)Tindak balas umat islam beriqrar untuk menuntut
bela keatas kematian Sayyidina Uthman bin Affan
3)Perasaan takut dikalangan musyrikin Mekah terhadap
kesatuan umat islam untuk menuntut bela atas kematian Sayyidina Uthman bin
Affan
- Kaum musyrikin
menghantar Suhail bin Amru untuk menjadi wakil mereka dalam perjanjian
damai antara kaum muslimin Madinah dan Rasul SAW
|
1) Guru menceritakan asbab perjanjian ini berlaku dengan
menggunakan LCD dan komputer riba
2) Guru meminta murid tampal kad manila yang
bertulis dipapan tulis tentang asbab
perjanjian ini berlaku
3) Guru meminta seorang murid untuk membaca sebab
utama perjanjian ini diadakan sebagai semak semula yang ditampal oleh pelajar
lain di papan tulis dihadapan kelas
|
Bahan bantu mengajar :
LCD
Komputer riba
Kitab
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Nilai :
Khusyuk
Damai antara satu sama lain
|
PENUTUP
|
Merumus pembelajaran pada hari tersebut
1) Pengenalan perjanjian Hudaibiyyah
2) Menyatakan Tujuan perjanjian Hudaibiyyah
3) Menyebut Sebab-sebab perjanjian Hudaibiyyah
berlaku
4) Menyebut tarikh berlaku perjanjian
5) Menyatakan tempat perjanjian dan kaitjan
|
1) Guru membuat rumusan berkenaan pelajaran hari ini
2) Murid-murid menyatakan kefahaman tentang topik
pada hari ini
|
Kemahiran :
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing
Strategi :
Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
|
Catatan
Refleksi : Saya sangat
bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokkan kerana pada
pandangan saya semua pelajar memberi perhatian sepenuhnya sewaktu pembelajaran
hari ini. Walaupun ada beberapa kesalahan yang saya lakukan tetapi saya sangat
berpuas hati . Oleh itu, saya akan memperbaiki kesalahan saya dan tidak akan
mengulangi kesalahan tersebut pada masa akan datang.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment