RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 6
Nama guru : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran
:
Sirah
Kelas : 5 Muhajirin
Tarikh : 6 Oktober 2019
Masa : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan :
25 Orang
Tajuk : Fathu Makkah ( Pembukaan Kota Mekah )
Kemahiran
:
Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah : Syarahan
Pengetahuan
: Murid
menyebut cara Rasul SAW mengislamkan para sahabat R.A
Sedia ada
Hasil : 1) Mencontohi Rasul SAW
terhadap orang kafir Mekah
Pembelajaran 2) Murid menyenaraikan
pembesar-pembesar Quraisy yang memeluk
Islam
selepas pembukaan Kota Mekah
Kemahiran
:
Soal jawab, merumus ,banding beza
Berfikir
Penerapan : Taat, tolong menolong, setia,
disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid membaca doa
pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran
bersama-sama dengan murid
|
Nilai :
Khusyuk
Hormat
|
SET INDUKSI
|
( Gambar
perkataan Islam )
1) Siapa tahu makna islam ?
Andaian jawapan :
Bahasa :
berasal dari perkaran Salam iaitu sejahtera
Istilah :
suatu agama yang dianuti oleh seseorang dan ajaran islam ini dibawa oleh
Rasul SAW
2) Adakah kamu tahu Rasul SAW banyak jasa baginda kepada kita ?
Andaian jawapan :
tahu
|
1) Guru meminta murid meminta seorang untuk
mencantumkan gambar puzzle perkataan islam
2) Guru menyoal murid tentang perkataan islam dan
seterusnya membuat perkaitan tentang tajuk yang bakal dipelajari
|
Bahan bantu mengajar :
Kitab
Kad manila ( puzzle )
Kemahiran :
Soal jawab
Strategi :
Berpusatkan guru
|
LANGKAH 1
|
Pengislaman pendudukan Mekah
|
1) Guru menceritakan kepada murid pengenalan tentang
Kota Mekah
2) Guru menceritakan tentang pengislaman penduduk
mekah
3) Guru meminta murid untuk menyatakan sikap Rasul
SAW terhadap penduduk Mekah sewaktu itu
|
Bahan bantu mengajar :
Kad
manila
LCD
Komputer riba
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru
Nilai :
Mencontohi akhlak Rasul SAW
Taat
Patuh
|
LANGKAH 2
|
Pembesar-pembesar yang masuk islam
selepas pembukaan kota Mekah
|
1) Guru menceritakan kepada murid tentang
pembesar-pembesar quraish yang memeluk islam
( Berikan contoh )
2) Guru juga mengingati murid bahawa tidak semua
Pembesar Quraisyh yang memeluk islam
( berikan contoh )
3) Guru menceritakan kepada murid kisah-kisah pembesar
quraisyh sebagai info tambahan mereka
4) Guru meminta
murid untuk menampalkan kad manila yang bertuliskan
nama-nama pembesar quraisyh ia sebagai pengukuhan
|
Bahan bantu mengajar :
LCD
Komputer riba
Kad manila
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru
Nilai :
Taat
Patuh
Berani mencuba
|
LANGKAH 3
|
Aktiviti penilaian
Bagi pembelajaran hari ini
|
1) Guru mengedarkan kertas soalan kepada murid untuk
mereka jawab semua soalan
2) Guru dan murid menyemak jawapan soalan yang diberikan tadi
secara bersama-sama
|
Bahan bantu mengajar :
Kertas soalan
Nilai :
|
PENUTUP
|
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari hari
ini
2) Murid-murid menyatakan
kefahaman tentang pelajaran hari ini
|
Kemahiran :
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Catatan
Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana
pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan
saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi
pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar murid-murid
memahami isi pelajaran pada hari ini
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment