RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 7
Nama guru : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran
:
Sirah
Kelas : 5 Muhajirin
Tarikh : 13 Oktober 2019
Masa : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan :
25 Orang
Tajuk : Perkembangan islam pada zaman Rasulullah SAW
Kemahiran
:
Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah : Dialog, syarahan, soal
jawab
Pengetahuan
:
Murid menyebut cara Rasul SAW berdakwah mengikut peringkat
Sedia ada
Hasil : 1) Mencontohi akhlak
Rasul SAW dalam meyampaikan dakwah
Pembelajaran 2) Berkata benar dalam setiap
kata-kata yang dilafazkan
Kemahiran
:
Soal jawab, merumus ,banding beza
Berfikir
Penerapan : Taat, tolong menolong, setia,
disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD, kad manila
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan
murid
|
Nilai :
Khusyuk
Hormat
|
SET INDUKSI
|
( Gambar rajah peta semenanjung arab )
1) Apakah yang dilihat dalam gambar ini ?
Andaian jawapan :
Peta
2) Siapa tahu ini peta di mana ?
Andaian jawapan :
Peta semenanjung arab
|
1) Guru menayangkan gambar dipapan putih
2) Murid diberi peluang untuk menjawab soalan yang
diberikan
3) Guru membuat perkaitan tentang pelajaran yang
akan dipelajari
|
Kemahiran :
Membuat perkaitan
Sumbangsaran
Bahan bantu mengajar :
LCD
Komputer riba
Strategi :
Berpusatkan murid
|
LANGKAH 1
|
Perkembangan islam selepas pembukaan
kota Mekah
- berita tentang pembukaan kota Mekah dan
pengislaman penduduk Mekah serta pembesar-pembesar yang memeluk islam telah
tersebar luas
- Bani Thaqif juga diberi hidayah oleh Allah swt
untuk menerima islam sebagai agama mereka
|
1) Guru menjelaskan tentang berita pembukaan kota
Mekah
2) Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
3) Guru memberi contoh nama pembesar yang digeruni
yang telah masuk islam
4) Murid mendengar dengan tekun
|
Strategi :
Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Kemahiran :
Mendengar
Memahami penyampaian guru
|
LANGKAH 2
|
Menghantar utusan dakwah keluar negara
|
1) Guru menerangkan tentang beberapa sahabat yang
diutus ke luar negara untuk menyampaukan dakwah islamiyyah
2) Guru meminta seorang murid untuk membaca
nama-nama sahabat yang diutus ke luar negara
3) Guru meminta murid untuk membentuk 4 kumpulan
untuk membincangkan dakwah permulaan Rasul SAW iaitu mengutuskan surat kepada
raja-raja
|
Pendekatan masteri
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan guru
Bahan bantu mengajar :
Kitab
Kemahiran :
Berbincang
Mendengar
|
LANGKAH 3
|
Membuat aktiviti penilaian
|
1) Guru memberikan kepada setiap seorang murid
kertas soalan
2) Guru dan murid menyemak jawapan bersama-sama
|
Kemahiran :
Soal jawab
Kemahiran :
Mendengar
|
PENUTUP
|
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari hari
ini
2) Murid-murid menyatakan
kefahaman tentang pelajaran hari ini
|
Kemahiran :
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Catatan Refleksi : Saya sangat
bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana
pada pandangan saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya
sepanjang sesi pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar
murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini. Walaupun terdapat sedikit
kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap tetapi
saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan perbaiki kesalahan saya dari
semasa ke semasa.
Ulasan
pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment