RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 8
Nama guru : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran
:
Sirah
Kelas : 5 Muhajirin
Tarikh : 20 Oktober 2019
Masa : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan :
25 Orang
Tajuk : Perkembangan islam pada zaman Rasulullah SAW
Kemahiran
:
Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah : Dialog, syarahan, soal
jawab
Pengetahuan
:
Murid menyebut cara Rasul SAW berdakwah mengikut peringkat
Sedia ada
Hasil : 1) Menyatakan
perkembangan islam pada zaman Rasul SAW
Pembelajaran 2) Mengambil iktibar daripada
perkembangan islam pada zaman Rasul
SAW
Kemahiran
:
Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan : Taat, tolong menolong, setia,
disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD, kad manila
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran
bersama-sama dengan murid
|
Nilai :
Khusyuk
Hormat
|
SET INDUKSI
|
(video peperangan )
1) Siapa tahu apa yang berlaku dalam video ini ?
Andaian jawapan :
Peperangan
2) Apa yang disebabkan berlakunya peperangan
Andaian jawapan :
Perebutan kuasa
|
1) Guru menayangkan gambar dipapan putih
2) Guru menyoal murid tentang gambar rajah tersebut
3) Murid mencuba jawab
4) Guru membuat perkaitan antara gambar dan tajuk
yang dipelajari
|
Kemahiran :
Soal jawab
Sumbangsaran
Bahan bantu mengajar :
LCD
Kitab
Komputer riba
|
LANGKAH 1
|
Peperangan Hunain dan Tabuk
Peperangan Hunain
|
1) Guru menceritakan tentang peperangan Hunain
dengan lebih jelas
2 ) Guru meminta seorang murid untuk membaca isi
utama peristiwa
3) Guru menyoal murid tentang peperangan Hunain
|
Kemahiran :
Mendengar
Melihat
Nilai :
Bekerjasama
Taat
Patuh
Bahan bantu mengajar :
LCD
Kitab
Komputer
|
LANGKAH 2
|
Peperangan Hunain dan Tabuk
Peperangan Tabuk/Usrah
|
1) Guru menceritakan tentang peperangan Tabuk dengan
lebih jelas kepada murid-murid
2) Guru meminta murid untuk turut membaca bersama
guru
3) Guru menyoal murid tentang peperangan Tabuk
4) Guru meminta murid untuk membentuk 2 kumpulan
untuk menyusun strategi peperangan mereka
5) Guru meminta wakil dari ahli kumpulan untuk
membentangkan dihadapan kelas
tentang strategi peperangan mereka
|
Kemahiran :
Mendengar
Melihat
Berbincang
Nilai :
Bekerjasama
Taat
Patuh
Bahan bantu mengajar :
LCD
Komputer riba
Kitab
Kertas mahjong
|
LANGKAH 3
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Peperangan Tabuk berlaku pada ______ .
2) Peperangan Hunain berlaku antara _______.
3) Apakah kesan dari kedua-dua peperangan ini
____________
|
1) Guru membuat aktiviti soal jawab kepada
murid-murid
2) Guru membuat aktiviti soal jawab dengan aktiviti
mengisi tempat kosong
|
Bahan bantu mengajar :
Lembaran kerja
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berdisiplin
Patuh
Taat
|
PENUTUP
|
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari hari
ini
2) Murid-murid menyatakan
kefahaman tentang pelajaran hari ini
|
Kemahiran :
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Catatan Refleksi : Saya sangat
bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana
pada pandangan saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya
sepanjang sesi pembelajaran dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar
murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini. Walaupun terdapat sedikit
kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap tetapi
saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan perbaiki kesalahan saya dari
semasa ke semasa.
Ulasan
pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment