RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9
Nama guru : Mohamad Norsyafiq Bin Samsudin
Matapelajaran
:
Sirah
Kelas : 5 Muhajirin
Tarikh : 20 Oktober 2019
Masa : 2:30 – 3:30 petang
Bilangan :
25 Orang
Tajuk : Hujjatul Wada’
Kemahiran
:
Membaca, Mendengar, Melihat, Memahami
Kaedah : Dialog, syarahan, soal
jawab
Pengetahuan
:
Murid mengetahui maksud haji dan umrah
Sedia ada
Hasil : 1) Memahami maksud
Hujjatul Wada’
Pembelajaran 2) Menyebut isi kandungan khutbah
hujjatul wada’
Kemahiran
:
Soal jawab, merumus
Berfikir
Penerapan : Taat, tolong menolong, setia,
disiplin, bekerjasama
Nilai
Bahan : Kitab, komputer riba, LCD, kad manila
Bantu mengajar
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
1) Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2) Guru membaca doa pel;ajaran bersama-sama dengan
murid
|
Nilai :
Khusyuk
Hormat
|
SET INDUKSI
|
( Video orang mengelilingi Kaabah )
1) Waktu bila orang terlalu ramai kunjungi tempat
ini ?.
Andaian jawapan :
Waktu haji
2) Apakah maksud selamat tinggal dalam bahasan arab
?
Andaian jawapan : Wada’
|
1) Guru menayangkan video
2) Guru menanyakan soalan kepada murid
3) Murid mencuba jawab
4) Guru membuat perkaitan antara video dan tajuk
pembelajaran
|
Kemahiran :
Melihat
Mendengar
Menyoal
Nilai :
Berani mencuba
Bersungguh-sungguh
Strategi :
Berpusatkan bahan
Berpusatkan murid
Berpusatkan guru
Kemahiran berfikir :
Sumbang saran
Membuat perkaitan
|
LANGKAH 1
|
Maksud Hujjatul wada’
- Ia dikenali sebagai Hujjatul wada’ kerana ia
adalah haji dan umrah yang terakhir bagi Nabi Muhammada SAW pada tahun ke 11
hijrah
- Ia juga merupakan perpisahan Rasul SAW dengan umat
islam
|
1) Guru menjelas kan kepada murid tentang maksud
Hujjatul wada’ dengan melalui bahan bantu mengajar iaitu slide, lcd dan
komputer riba
2) Guru mengemukakan beberapa soalan yang berkaitan
3) Guru membimbing dan membetulkan kefahaman murid
yang kurang tepat
|
Kemahiran berfikir :
Memahami apa yang disampaikan oleh guru dengan tepat
Teknik :
Pemudahcaraan
Nilai :
Patuh
Berani
Yakin
|
LANGKAH 2
|
Tarikh berlakunya Hujjatul Wada’
- Rasul saw telah tinggal di Madinah selama 10 tahun
dan belum pernah mengerjakan ibadah haji
- Tahun ke-10 baginda membuat keputusan bahawa
baginda ingin mengerjankan haji pada tahun tersebut.
- Pelaksanaan mempunyai 13 perkara
|
1) Guru menjelaskan kepada murid tentang tarikh
berlakunya hujjatul wada’ dengan menggunakan slide
2) Guru meminta beberapa orang untuk membaca
perlaksanaan yang dibuat oleh rasul SAW dengan para sahabat
3) Guru meminta murid untuk
menampal 13 perkara yang dilaksanakan oleh rasul SAW
dalam perjalanan ke Mekah
4) Murid diberi peluang untuk mencuba
5) Guru membimbing murid untuk memperbetulkan
kefahaman mereka yang kurang tepat
|
Bahan bantu mengajar :
Kad manila
LCD
Komputer riba
Slide
Nilai :
Taat
Patuh
Hormat
Bekerjasama
Kemahiran berfikir :
Murid menaakul dan memahami apa yang dipelajari
Strategi :
Berpusatkan bahan
Berpusatkan murid
|
LANGKAH 3
|
Kandungan Khutbah Hujjatul Wada’
- Ia merupakan khutbah haji yang terakhir dari Rasul
SAW di lembah uranah
- Baginda khutbah dengan penuh pesanan dan
peringatan untuk umat islam
|
1) Guru menayangkan teks Khutbah Nabi SAW dengan
menggunakan slide
2) Guru edarkan kertas yang bertulis khutbah nabi
SAW
3) Guru meminta beberapa orang murid untuk membaca
khutbah nabi SAW
4) Guru meminta murid untuk membaca isi utama
khutbah
|
Kemahiran berfikir :
Murid memahami apa yang terkandung dalam teks
khutbah nabi SAW
Nilai :
Bersungguh-sungguh
Kemahiran :
Membaca
Melihat
Memahami
Bahan bantu mengajar :
Slide
Kertas
|
LANGKAH 4
|
Wahyu yang diturunkan ketika hujjatul
wada’
- Rasul SAW berwuquf sehingga matahari tenggelam dan
disitulah baginda mandapat wahyu dari Allah swt
- Para sahabat berasa sebak mendengar wahyu tersebut
kerana mengetahui sudah sampai masanya Nabi saw untuk menghadap Allah swt
|
1) Guru meminta murid untuk membaca potongan ayat
Al-quran yang tertera di slide dipapan putih
2) Guru menjelaskan wakhyu yang diturunkan kepada
nabi SAW
|
Kemahiran :
Memahami
Membaca
Nilai :
Taat
Patuh
Bekerjasama
Bahan bantu mengajar :
Slide
Lcd
Komputer riba
|
PENUTUP
|
Merumus isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumus pembelajaran yang dipelajari hari ini
2) Murid-murid menyatakan kefahaman tentang pelajaran hari ini
|
Kemahiran :
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Catatan
Refleksi : Saya sangat bersyukur kerana
pembelajaran pada hari ini menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan
saya sebahagian besar pelajar memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pembelajaran
dan pengajaran dan saya juga mengharapkan agar murid-murid memahami isi
pelajaran pada hari ini
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
No comments:
Post a Comment