RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru :
Muhammad Sabiq Jafni Bin Kasmuni
Mata pelajaran :
Ibadat (Darjah 2)
Kelas :
2 Syafie
Tarikh :
27 Januari 2019
Masa :
2.30-3.00 Petang
Bilangan :
49 Murid
Tajuk :
Air
Kemahiran :
Membaca, Mendengar, Menulis, Menaakul,
dan Berfikir
Kaedah : Penerangan, Soal- Jawab, Syarahan dan
Didik Hibur.
Pengajaran Sedia Ada :
Murid mengetahui kepentingan menjaga kebersihan di peringkat Sekolah.
Hasil Pembelajaran :
1. Menyebutkan 3 tempat air boleh didapatkan.
2. Menyenaraikan 2 kepentingan menjaga
kebersihan.
3. Tuliskan 2 kegunaan air kepada kehidupan
di bumi.
Kemahiran Berfikir :
Soal jawab, merumus dan mereka cipta
Penerapan Nilai :
Khusyuk, bertanggungjawab, rajin, displin, patuh dan bersyukur
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, Komputer riba, LCD, dan
Kad Imbas
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
(بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم الراحمين)
|
1. Guru meminta murid-murid untuk
membaca doa.
2. Guru dan murid-murid membaca doa belajar bersama-sama.
|
Nilai:
1. Khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
1. Apakah kaitan atau maksud dari gambar sungai, laut dan air
terjun dengan tajuk dalam pembelajaran kita? Andaian jawapan: Air
2. Tahukah murid-murid bahawa air meliputi 70% daripada permukaan
bumi? Andaian jawapan: Tidak tahu
3. Adakah air merupakan sumber utama untuk kehidupan di bumi?
Andaian jawapan: Ya
|
1. Guru memaparkan gambar-gambar mengunakan slaid pada papan
putih.
2. Guru mengemukakan beberapa soalan yang berkaitan.
3.Murid-murid cuba menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada.
4. Guru mengaitkan gambar-gambar tersebut dengan tajuk yang
hendak di pelajari.
|
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan Sumbang-saran
Strategi:
1. Berpusatkan murid
2. Berpusatkan guru
3. Berpusatkan bahan
Pendekatan:
Deduktif
Nilai:
1. Berani
2. Yakin
3. Bersungguh-sungguh
|
Langkah 1
(10
Minit)
|
A. Pengertian Air
1. Air adalah cecair yang terbentuk daripada dua bahagian
Hidrogen dan satu bahagian Oksigen atau ringkasnya H2O.
2. Air boleh didapati di Sungai, Laut, Tasik, Kolam dan
sebagainya.
3. Air juga merupakan sumber utama kepada kehidupan di Bumi.
|
1. Guru menjelaskan pengertian air kepada murid-murid.
2. Guru menyebutkan nama-nama tempat di mana air boleh
didapatkan.
3. Guru meminta murid untuk tuliskan contoh-contoh tempat air
boleh didapatkan di papan putih kelas.
4. Guru memberitahu kepada murid-murid bahawa air adalah sumber
utama kehidupan di bumi.
|
Kemahiran Berfikir:
Memahami serta ingat apa yang disampaikan oleh guru dengan tepat.
Strategi:
1. Berpusatkan guru.
2. Berpusatkan murid
Teknik:
Soal-Jawab
Nilai:
1. Patuh
2. Berani
3. Yakin
|
Langkah 2
(5 Minit)
|
B. Kepentingan menjaga kebersihan:
1. Merupakan satu tuntutan agama.
2. Membawa ketenangan dan rasa selesa.
3. Memelihara kesihatan tubuh badan.
4. Disukai oleh kawan-kawan.
Wajib ke atas semua menjaga kebersihan.
|
1. Guru menjelaskan kepada murid-murid kepentingan untuk menjaga
kebersihan.
2. Murid-murid menghayati terhadap tajuk yang diajarkan oleh
guru.
3. Guru meminta murid-murid berbincang tentang faedah menjadi
pembersih dan keburukkan bagi sesiapa yang mengabaikan kebersihan dalam
kumpulan.
4. Setiap kumpulan perlu menghantar wakil untuk membentangkan
jawapannya menggunakan bahan bantu mengajar iaitu kad imbas.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid menghayati serta mampu mengeluarkan idea sedia ada.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan murid
3. Berpusatkan bahan
Teknik:
Penerangan
Nilai:
Bersungguh-sungguh
Displin
Hayati
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
C. Air adalah nikmat yang paling berharga.
1. Air merupakan satu nikmat yang dikurniakan oleh Allah Taala dan
sangat berharga.
2. Setiap kehidupan di bumi ini memerlukan air untuk terus hidup.
Pokok-pokok akan mati tanpa air, manusia juga akan mati tanpa air.
3. Manusia menggunakan air untuk berwudhu, makan, minum, mandi
dan sebagainya.
4. Air juga merupakan sumber utama untuk bersuci.
|
1. Guru menunjukkan video yang menerangkan bahawa air merupakan
nikmat Allah yang paling berharga.
2. Guru meminta murid-murid untuk menyenaraikan fungsi-fungsi air
terhadap manusia yang mereka dapat daripada video.
3. Guru menerangkan tentang fungsi-fungsi air terhadap manusia.
4. Guru dan murid-murid membaca fungsi-fungsi air terhadap
manusia bersama-sama.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid menaakul dan memahami apa yang dipelajarinya.
Strategi:
1. Berpusatkan bahan
2. Berpusatkan murid
3. Berpusatkan guru
Teknik:
Soal-Jawab
Nilai:
1. Rajin
2. Patuh
3. Kerjasama
|
Penutup
(3Minit)
|
1. Air merupakan sumber utama bagi setiap kehidupan di Bumi yang
perlu dipelihara agar dapat menjamin kesejahteraan semua.
2. Allah menganugerahkan nikmat yang paling berharga kepada
seluruh makhluknya iaitu Air.
3.Berwudhu, makan, minum, mandi merupakan fungsi air terhadap manusia.
|
1. Guru meminta murid-murid untuk mengulangkaji semula apa yang
dipelajari hari ini.
2. Guru memberikan beberapa nasihat kepada murid-muridnya.
|
Kemahiran Berfikir:
Merumus pembelajaran yang telah dipelajari.
Nilai:
1. Kesedaran diri
2. Menghargai
3. Menghayati
|
Catatan refleksi: Saya berasa
seronok harini kerana sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar dan
murid-murid teruja untuk meneruskan pembelajaran yang penuh dengan bahan bantu
mengajar yang kreatif dan menarik perhatian. Oleh itu, saya akan membuat
penambahbaikkan pada masa akan datang.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh: Disahkan
oleh,
………………....................... ….……………………………
(HAJAH
MALEHA BINTI HJ LAUTO )
|
(MUHAMMAD
SABIQ JAFNI BIN KASMUNI)
|
No comments:
Post a Comment