RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru :
Muhammad Sabiq Jafni Bin Kasmuni
Mata pelajaran :
Ibadat (Darjah 2)
Kelas :
2 Syafie
Tarikh :
28 Januari 2019
Masa :
2.30-3.00 Petang
Bilangan :
49 Murid
Tajuk :
Air
Kemahiran :
Membaca, Mendengar, Menulis, Menaakul,
dan Berfikir
Kaedah : Penerangan, Soal- Jawab, Syarahan
dan Didik Hibur.
Pengajaran Sedia Ada : Murid mengetahui air yang sah dibuat bersuci dan bahagian serta
hukumnya di peringkat Sekolah.
Hasil Pembelajaran :
1. Menyebutkan 4 air yang sah dibuat bersuci.
3. Tuliskan 2 hukum air.
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, merumus dan mereka cipta
Penerapan Nilai :
Khusyuk, bertanggungjawab, rajin, displin, patuh dan bersyukur
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, LCD, nyanyian, komputer
riba dan Kad Imbas
Langkah/
Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
(بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من
خزائن رحمتك يا أرحم الراحمين)
|
1. Guru meminta murid-murid untuk membaca doa.
2. Guru dan murid-murid membaca doa belajar bersama-sama.
|
Nilai:
1. Khusyuk
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
1. Apakah maksud atau kaitan bahan maujud iaitu Air Teh Ais, Air
mineral dan Air Lumpur dengan tajuk dalam pembelajaran kita?
Andaian jawapan: Minuman
2. Tahukah murid-murid bahawa hukum Air Sirap dibuat bersuci
adalah sah? Andaian jawapan: Tidak
3. Adakah amalan pembuangan sampah ke dalam sungai merupakan
perbuatan yang baik?
Andaian jawapan: Tidak
|
1. Guru menunjukkan bahan-bahan maujud kepada murid-murid di
dalam kelas.
2. Guru menyoal murid-murid soalan yang berkaitan.
3. Murid-murid cuba memberi respon berpandukan pengetahuan sedia
ada.
4. Guru mengaitkan bahan-bahan maujud yang dibawa dengan tajuk
yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan sumbang-saran.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan murid
3. Berpusatkan bahan
Pendekatan:
Deduktif
Nilai:
1. Berani
2. Yakin
3. Berhemah timggi
|
Langkah 1
(5 Minit)
|
A. Air yang sah dibuat bersuci:
1. Air salji
2. Air hujan
3. Air laut
4. Air embun
5. Air sungai
6. Air mata air
7. Air perigi/ telaga
|
1. Guru menerangkan kepada murid-murid jenis-jenis air yang sah
dibuat bersuci menggunakan kaedah nyanyian.
2. Guru meminta murid-murid untuk menyanyi bersama-sama.
Guru dan murid-murid nyanyi bersama- sama.
|
Kemahiran Berfikir:
Mengingat serta memahami apa yang disampaikan oleh guru.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan bahan
Teknik:
Didik-Hibur
Pendekatan:
Induktif
Nilai:
1. Bersungguh-sungguh
2. Kerjasama
3. Taat
|
Langkah 2
(10 Minit)
|
B. Hukum dan bahagian air:
1. Air mutlak iaitu air yang suci lagi menyucikan yang lain.
Hukumnya sah dibuat bersuci dan tiada makruh.
2. Air musyammas iaitu air yang terjemur dalam bekas yang dibuat
daripada besi (boleh karat). Hukumnya sah dibuat bersuci tetapi makruh.
3. Air musta’mal iaitu air yang telah digunakan untuk basuhan
yang pertama pada wudhu atau mandi wajib. Hukumnya suci pada dirinya sendiri
tetapi tidak sah dibuat bersuci.
4. Air mutannajis iaitu air yang sedikit (kurang daripada 2
kolah) termasuk kedalamnya najis. Hukumnya tidak suci dan tidak menyucikan
dibuat bersuci.
|
1. Guru menerangkan tentang hukum dan bahagian –bahagian air
kepada murid-murid menggunakan bahan bantu mengajar iaitu kad imbas.
2. Guru meminta murid-murid untuk menyenaraikan bahagian-bahagian
beserta hukumnya dalam bentuk peta minda yang kreatif.
3. Guru memberikan saoalan kepada murid-murid dalam bentuk
silang-kata.
4. Guru memberikan ganjaran kepada murid yang berjaya menyiapkan
tugasan dengan baik.
|
Kemahiran Berfikir:
Memahami dan menaakul pembelajaran yang diterangkan oleh guru.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan bahan
Teknik:
Pemudahcaraan
Pendekatan:
Induktif
Nilai:
1. Rajin
2. Patuh
3. Kritis
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
C. Jaga kebersihan
1. Bekalan air bersih semakin berkurang.
2. Kawasan laut dan tepi pantai kotor dengan sampah sarap dan
sisa makanan.
3. Sungai menjadi tempat pembuangan sampah.
4. Kebersihan air merupakan tanggungjawab bersama.
D. Kepentingan menjaga kebersihan:
1. Air yang bersih boleh dibuat makan dan minum.
2. Air yang bersih sah digunakan untuk berwudhu atau mandi wajib.
|
1. Guru menerangkan tentang kepentingan untuk menjaga kebersihan
kepada murid-murid
2. Murid-murid menghayati terhadap tajuk yang dipelajari.
3. Guru meminta murid-murid membincangkan cara untuk mengatasi
masalah pencemaran air dalam kumpulan yang terdiri daripada 2 orang.
4. Wakil setiap kumpulan diminta untuk membentangkan idea-idea
yang dibincangkan di hadapan kelas.
|
Kemahiran berfikir:
Menganalisis dan memahami isi pelajaran yang diterangkan.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan murid
Teknik:
Soal-Jawab
Pendekatan:
Deduktif
Nilai:
1. Hayati
2. Sayang-menyanyi
|
Penutup
(3 Minit)
|
1. Pelbagai kemudahan serta solusi yang disediakan oleh Allah SWT
untuk mendapatkan air yaang sah dibuat bersuci.
2. Kebersihan air merupakan tanggungjawab utama supaya manusia
memperolehi sumber keperluan yang berkualiti.
3. Pelbagai jenis air dan hukumnya yang ditentukan mengikut
peringkat bagi kemaslahatan manusia.
|
1. Guru meminta murid-murid untuk mengulangkaji pelajaran yang
telah di pelajari.
2. Guru memberi nasihat serta pesanan kepada murid-murid.
|
Kemahiran Berfikir:
Merumus pelajaran yang telah di pelajari.
Nilai:
1. Tanggungjawab
2. Bersyukur
3. Reda
|
Catatan
refleksi: Saya berasa puas hati dengan sesi pengajaran dan pembelajaran kerana
murid-murid berada dalam keadaan terkawal dan memberi perhatian penuh terhadap
guru yang mengajar walaupun terdapat murid yang tidak hadir. Oleh itu, saya
akan membuat ulangkaji apabila dan memberi latihan pada masa akan datang.
Ulasan
pensyarah guru bimbingan:
Disediakan oleh, Disahkan oleh,
……………………………
.………………………
(MUHAMMAD SABIQ JAFNI (HAJAH MALEHA BINTI
BIN KASMUNI)
HJ LAUTO)
No comments:
Post a Comment