PENDEKATAN PENGAJARAN
KONSEP

JENIS-JENIS
PENDEKATAN
- Pendekatan Induktif
- Pendekatan Deduktif
- Pendekatan Elektif
PENDEKATAN
INDUKTIF


1.
Membentuk
satu kesimpulan daripada contoh-contoh tertentu seperti mencari ciri segiempat
yang sama daripada pelbagai jenis segiempat.
2.
Membentuk
satu prinsip daripada ujikaji tertentu seperti mendapat prinsip graviti dengan
ujikaji benda-benda dijatuhkan dari atas ke bawah.
3.
Membentuk
satu hukum daripada pernyataan-pernyataan tertentu seperti mendapat hukum
tatabahasa daripada membuat analisis terhadap struktur ayat-ayat bahasa.
4. Membentuk
satu teorem melalui aktiviti-aktiviti induktif. Misalnya, mengukur dan mencari
hasil tambah sudut-sudut dalam pelbagai jenis segitiga untuk mendapat teorem
hasil tambah sudut segitiga.
5.
Mendapat
satu teori daripada satu urutan pemikiran seperti memerhati tingkah laku
manusia untuk mendapatkan satu teori pembelajaran.

- Sebelum memulakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara induktif, guru haruslah menyiapkan contoh-contoh yang sesuai lebih awal untuk digunakan oleh murid merumus atau membuat kesimpulan. Selain itu, bimbingan dan soalan-soalan haruslah dibekalkan bagi membantu murid menghasilkan generalisasi yang sesuai.
- Memberi penerangan dan membentang isi pelajaran yang berkaitan dengan kesimpulan bukan sebahagian tugas guru dalam prinsip pendekatan induktif. Bimbingan harus diberikan kepada murid-murid melalui aktiviti soal jawab untuk mendapatkan rumusan diri sendiri.
- Pelbagaian dalam memberikan contoh khusus haruslah dilakukan, tetapi mengandungi ciri yang sama serta mudah untuk membolehkan murid mengenalpastinya.
- Contoh-contoh khusus yang dipilih haruslah sesuai dan mencukupi
- Murid-murid digalakkan untuk memberi contoh-contoh yang serupa selepas contoh-contoh khusus yang ditunjukkan oleh guru selesai.
- Penyampaian satu demi satu contoh amat digalakkan bagi menarik perhatian murid serta membolehkan mereka mengenal pasti ciri contoh itu dengan lebih mudah.
- Alat bantu mengajar harus disediakan untuk membantu murid mendapatkan kesimpulan yang berkenaan.
- Penglibatan penggunaan deria-deria murid khasnya penglihatan, pendengaran, hidu dan sentuh merupakan salah satu aktiviti pembelajaran secara induktif.
- Proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan kaedah induktif harus mengikut urutan yang tepat, iaitu daripada contoh-contoh spesifik kepada umum.

PERINGKAT 1
(Perancangan)
v Menentukan objektif pelajaran
v Menyediakan contoh-contoh
v Menyediakan soalan-soalan
v Menyediakan alat bantu mengajar
PERINGKAT 2
(Pendedahan)
v Set induksi
v Mengemukakan contoh-contoh khusus
v Memerhati contoh-contoh khusus
PERINGKAT 3
(Mentafsir ciri-ciri)
v Mengenal pasti ciri-ciri
v Menganalisis ciri-ciri
PERINGKAT 4
(Pembentukan kesimpulan)
v Merumuskan ciri-ciri
v Membuat generalisasi
v Menerangkan fungsi kesimpulan, hukum, prinsip, teori atau teorem
PERINGKAT 5
(Penutup)
v Membuat kesimpulan kognitif
v Membuat kesimpulan sosial
v Memberi aktiviti susulan
PENDEKATAN DEDUKTIF


- Pada peringkat awal, masalah atau hipotesis perlu didedahkan atau ditunjukkan terlebih dahulu.
- Guru perlu memberi bimbingan kepada murid-murid untuk mengingat kembali rumus, generalisasi, prinsip, teorem atau teori agar membolehkan mereka menyiapkan tugasan, menyelesaikan masalah atau hipotesis yang telah didedahkan.
- Pengguasaan atau kefahaman secara mendalam amat diperlukan untuk menghasilkan kesimpulan, teori, prinsip dan generalisasi bagi menyelesaikan masalah atau membukti hipotesis.
- Penggunaan sesuatu generalisasi, prinsip, rumus, hukum atau teori yang dipelajari tidak terhad dalam menyelesaikan masalah atau membuktikan hipotesis.
- Peranan guru adalah menjadi pembimbing kepada murid dalam menyelesaikan masalah atau menghuraikan cara membukti hipotesis melalui aktiviti soal-jawab sehinga mereka mampu menyelesaikan masalah sendiri.
PENDEKATAN
ELEKTIF

No comments:
Post a Comment