Friday, January 11, 2019

Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran


STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

DEFINISI
*      Mengikut Kamus Dewan (1998) mengatakan bahawa strategi membawa maksud rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan. Maksud lain strategi pengajaran dan pembelajaran ialah cara, langkah atau tindakan yang perlu dilaksanakan bagi mengecapi objektif  pengajaran dan pembelajaran semasa di dalam bilik darjah. Proses pengajaran dan pembelajaran lebih tertumpu dan mefokuskan akan pencapaian atau hasil pembelajaran.

BERPUSATKAN GURU
*      Dalam skop ini, guru merupakan seseorang yang perlu memainkan peranan utama dalam menyampaikan ilmu di dalam bilik darjah. Seluruh aktiviti yang dijalankan dan sesi pengajaran hanya tertumpu di atas bahu guru yang mengajar. Oleh itu, individu yang bergelar guru perlu bersiap sedia dan menguasai pelbagai jenis strategi dan teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan untuk mengawal serta mewujudkan iklim bilik darjah yang selesa dan selamat untuk murid-murid. Sesi pengajaran dan pembelajaran ini hanya menggunakan interaksi sehala yang mana murid-murid hanya mendengar setiap penerangan guru di dalam bilik darjah. Strategi ini kurang membantu untuk melahirkan modal insan seimbang dari segi intelektual, rohani, jasmani, emosi dan sosial.
*      Ciri-ciri strategi pemusatan guru:
1.      Guru
2.      Mengutamakan pencapaian objektif pengajaran
3.      Interaksi guru dan murid adalah sehala
4.      Ciri kepimpinan guru adalah bersifat autokratik
5.      Penyebaran ilmu lebih di utamakan daripada perkembangan nilai murni

BERPUSATKAN MURID
*      Murid adalah seseorang yang bergiat aktif dalam aktiviti-aktiviti yang diadakan oleh guru ketika pembelajaran di dalam bilik darjah. Strategi ini memfokuskan murid sebagai individu yang utama dalam menjayakan dan menjamin kelancaran sesuatu aktiviti. Guru merupakan individu yang akan memantau dan membimbing murid supaya dapat menjalankan tugas dengan baik dan berkualiti.
*      Ciri-ciri strategi pemusatan murid:

 .      Murid memainkan peranan yang penting
 .      Murid digalakkan bergiat aktif dalam aktiviti-aktiviti pembelajaran
3            .      Ciri kepimpinan adalah bersifat demokratik
4            .      Interaksi dua hala merupakan cara komunikasi berlaku
5            .      Objektif pembelajaran murid merupakan perkara yang utama
6            .      Murid menunjukkan sifat kreatif

BERPUSATKAN BAHAN
*      Startegi ini adalah salah satu inisiatif guru untuk membantu murid-murid memahami sesebuah topik pelajaran serta menarik minat supaya mereka tidak merasa bosan dan jemu dalam menuntut ilmu. Pembelajaran berpusatkan bahan juga salah satu cara atau kemudahan bagi guru menyediakan bahan bantu mengajar yang kreatif , menarik dan mudah di bina seperti Buku skrap, modul, audio-visual atau penggunaan projektor.
*      Ciri-ciri strategi berpusatkan bahan:
1          .      Bahan pelajaran memainkan peranan utama
2          .      Komunikasi berlaku antara guru dan bahan
3          .      Menumpukan kepentingan kognitif atau sumatif

No comments:

Post a Comment

RPT ( SYAFIQ )

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SIRAH TAHUN 5 SEMESTER MINGGU TAJUK KEMAHIRAN NILAI ...