RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru :
Muhammad Sabiq Jafni Bin Kasmuni
Mata pelajaran :
Ibadat (Darjah 2)
Kelas :
2 Syafie
Tarikh :
1 Februari 2019
Masa :
2.30-3.00 Petang
Bilangan :
49 Murid
Tajuk :
Azan dan Iqamat
Kemahiran :
Membaca, Mendengar, Menulis, Menaakul,dan Berfikir
Kaedah : Pemudahcaraan, Pengajaran modul dan
Didik Hibur.
Pengajaran Sedia Ada :
Murid mengetahui tanggungjawab muazzin di peringkat Sekolah.
Hasil Pembelajaran :
1. Menyebutkan pengertian azan.
2. Menyenaraikan 2 tujuan azan.
3. Tuliskan 3 syarat untuk menjadi seorang
muazzin.
Kemahiran Berfikir :
Soal jawab, merumus dan mereka cipta
Penerapan Nilai :
Khusyuk, bertanggungjawab, rajin, displin, patuh dan bersyukur
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, LCD, Komputer riba dan
Kad Imbas
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
(بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم الراحمين)
|
1. Guru meminta murid-murid untuk
membaca doa.
2. Guru dan murid-murid membaca doa belajar bersama-sama.
|
Nilai:
1. Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
Minit)
|
1. Apakah kaitan atau maksud gambar masjid dan muazzin dengan
tajuk dalam pembelajaran kita? Andaian jawapan: Solat berjemaah
2. Tahukah murid-murid kaum hawa tidak boleh melaungkan azan?
Andaian jawapan: Tidak tahu
3. Adakah orang beragama selain Islam boleh menjadi Muazzin?
Andaian jawapan: Tidak
|
1. Guru memaparkan gambar-gambar mengunakan slaid pada papan
putih.
2. Guru mengemukakan beberapa soalan yang berkaitan.
3. Murid-murid cuba menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada.
4. Guru mengaitkan gambar-gambar tersebut dengan tajuk yang
hendak di pelajari.
|
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan Sumbang-saran
Strategi:
1. Berpusatkan murid
2. Berpusatkan guru
3. Berpusatkan bahan
Pendekatan:
Deduktif
Nilai:
1. Berani
2. Yakin
3. Bersungguh-sungguh
|
Langkah
1 (10 Minit)
|
A. Pengertian Azan
- Azan adalah lafaz seruan memanggil orang ramai untuk melakukan
solat.
- Azan juga di namakan “Bang”
- Orang yang melaungkan azan dinamakan “Muazzin”.
|
1. Guru menjelaskan pengertian azan kepada murid-murid
menggunakan bahan bantu mengajar iaitu Kad Imbas.
2. Guru menyoal murid-murid nama panggilan lain bagi orang yang
melaungkan azan.
3. Guru meminta murid untuk meletakkan Kad Imbas yang mengandungi
gambar pada tempat yang betul dengan menggunakan permainan “Siapa kena”.
|
Kemahiran Berfikir:
Memahami serta ingat apa yang disampaikan oleh guru dengan tepat.
Strategi:
1. Berpusatkan guru.
2. Berpusatkan murid
Teknik:
Didik-Hibur
Nilai:
1. Patuh
2. Berani
3. Yakin
|
Langkah
2
(5
Minit)
|
B. Tujuan azan:
- Memberitahu kepada orang ramai masuknya waktu solat fardhu
- Meninggikan syiar Islam
- Mengajak menuju kejayaan
|
1. Guru menjelaskan tujuan azan dilaungkan kepada murid-murid
menggunakan kitab.
2. Guru menceritakan faedah dan kebaikkan azan dilaungkan.
3. Murid-murid menghayati terhadap tajuk yang diajarkan oleh
guru.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid menghayati serta mampu mengeluarkan idea sedia ada.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan murid
3. Berpusatkan bahan
Teknik:
Pengajaran modul
Nilai:
1. Bersungguh-sungguh
2. Displin
3. Hayati
|
Langkah
3
(5
Minit)
|
C. Hukum Azan:
- Sunat yang dituntut (Sunat Muakad) sebelum melakukan solat.
- Syarat Muazzin adalah lelaki, beragama Islam dan mumayiz.
|
1. Guru menerangkan hukum azan dikumandangkan dalam slaid yang
dipaparkan pada papan putih.
2. Guru meminta murid-murid untuk menyenaraikan syarat-syarat
untuk menjadi seorang muazzin .
3. Guru menyoal murid-murid di dalam kelas hukum azan dilaungkan.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid menaakul dan memahami apa yang dipelajarinya.
Strategi:
1. Berpusatkan bahan
2. Berpusatkan guru
Teknik:
Pemudahcaraan
Nilai:
1. Rajin
2. Patuh
3. Kerjasama
|
Penutup
(3Minit)
|
1. Hukum azan ialah sunat muakad iaitu sunat yang dituntut untuk
dilakukan oleh umat Islam.
2. Muazzin haruslah seorang lelaki, beragama Islam dan mumayiz.
3. Berkumandangnya azan adalah bertujuan bagi memberitahu seluruh
umat Islam bahawa telah tiba waktu untuk melakukan ibadah solat.
|
1. Guru meminta murid-murid untuk mengulangkaji semula apa yang
dipelajari hari ini.
2. Guru memberikan beberapa nasihat kepada murid-muridnya.
|
Kemahiran Berfikir:
Merumus pembelajaran yang telah dipelajari.
Nilai:
1. Kesedaran diri
2. Menghargai
3. Menghayati
|
Catatan
refleksi: Saya berasa gembira kerana sesi pengajaran dan pembelajaran harini
dapat berjalan seperti mana yang telah dirancangkan dan dapat membantu murid
untuk mengasahkan ketajaman daya pemikiran mereka walaupun terdapat seorang
murid yang suka tidur di dalam kelas ketika pengajaran dan pembelajaran
dijalankan. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan penggunaan teknik
mengajar dan menyediakan air putih di dalam kelas sebagai satu inisiatif
membantu murid daripada mengantuk.
Ulasan
pensyarah guru pembimbing:
Di
sediakan oleh: Di sahkan oleh,
………………....................... ….……………………………
(HAJAH MALEHA BINTI HJ LAUTO )
|
(MUHAMMAD
SABIQ JAFNI BIN KASMUNI)
|
No comments:
Post a Comment