RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru :
Muhammad Sabiq Jafni Bin Kasmuni
Mata pelajaran :
Ibadat (Darjah 2)
Kelas :
2 Syafie
Tarikh :
30 Januari 2019
Masa :
2.30-3.00 Petang
Bilangan :
49 Murid
Tajuk :
Wudhu
Kemahiran :
Membaca, Mendengar, Menulis, Menaakul, dan Berfikir
Kaedah : Penerangan, Soal- Jawab, Menyanyi dan
Didik Hibur.
Pengajaran Sedia Ada :
Murid mengetahui cara-cara berwudhu di peringkat Sekolah.
Hasil Pembelajaran :
1. Menyebutkan 4 anggota fardhu ketika wudhu.
2. Menyenaraikan 2 perkara yang boleh
membatalkan wudhu.
3. Tuliskan 2 faedah berwudhu.
Kemahiran Berfikir :
Soal jawab, merumus dan mereka cipta
Penerapan Nilai :
Khusyuk, bertanggungjawab, rajin, displin, patuh dan bersyukur
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, LCD, Kad Imbas, Pembesar
Suara, Komputer riba dan Video
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
(بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم الراحمين)
|
1. Guru meminta murid-murid untuk
membaca doa.
2. Guru dan murid-murid membaca doa belajar bersama-sama.
|
Nilai:
1. Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
Minit)
|
1. Apakah kaitan atau maksud dari video “Upin&Ipin” dengan
tajuk dalam pembelajaran kita? Andaian jawapan: Solat
2. Bilakah waktu lain wudhu boleh digunakan selain untuk
menunaikan solat? Andaian jawapan: Membaca al-Quran atau Tawaf
3. Apakah ibadat yang mewajibkan untuk berwudhu ? Andaian
jawapan: Solat, Tawaf atau menyentuh al-Quran
|
1. Guru menunjukkan video di papan putih kelas.
2. Guru mengemukakan beberapa soalan yang berkaitan.
3. Murid-murid cuba menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada.
4. Guru mengaitkan gambar-gambar tersebut dengan tajuk yang
hendak di pelajari.
|
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan Sumbang-saran
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan bahan
Pendekatan:
Deduktif
Nilai:
1. Berani
2. Yakin
3. Bersungguh-sungguh
|
Langkah
1
(5 Minit)
|
A. Pengertian Wudhu
- Pada bahasa: Mengambil air sembahyang
- Pada istilah: Membasuh anggota-anggota tertentu dengan air yang
bersih berpandukan syarat-syarat dan rukun-rukun tertentu dengan niat kerana
Allah Taala.
- Ibadat yang mewajibkan berwudhu ialah Solat, Tawaf dan
menyentuh al-Quran
|
1. Guru menjelaskan pengertian wudhu kepada murid-murid.
2. Guru meminta wakil murid untuk menjelaskan pengertian wudhu di
hadapan kelas.
3. Guru menyoal murid-murid tentang penerangan yang disampaikan
oleh wakil murid.
4. Murid-murid gigih menjawab soalan dengan menggunakan
pengetahuan yang sedia ada.
5. Guru menjelaskan kepada murid bahawa solat, tawaf dan
menyentuh al-Quran merupakan ibadat yang mewajibkan berwudhu .
|
Kemahiran Berfikir:
Memahami serta ingat apa yang disampaikan oleh guru dengan tepat.
Strategi:
1. Berpusatkan guru.
2. Berpusatkan murid
Teknik:
Pemudahcaraan
Pendekatan:
Induktif
Nilai:
1. Rajin
2. Berani
3. Yakin
|
Langkah
2
(
5 Minit)
|
B. Fardhu-fardhu wudhu:
- Fardhu wudhu ialah perkara-perkara yang wajib dilakukan ketika
mengambil wudhu
C. Fardhu wudhu ada 6 perkara:
1. Niat
( نويت رفع الحدث الأصغر لله تعالى)
2. Membasuh muka
3. Membasuh kedua-dua belah tangan hingga ke siku
4. Menyapu sebahagian kepala
5. Membasuh kedua-dua belah kaki hingga ke buku lali
Tertib
|
1. Guru menerangkan pengertian fardhu wudhu kepada murid-murid.
2. Guru menunjukkan contoh amali mengambil wudhu di dalam kelas .
3. Guru meminta setiap murid untuk melakukan amali mengambil
wudhu dengan bimbingannya.
4. Guru menyoal murid-murid niat untuk mengambil wudhu.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid memahami dan ingat apa disampaikan oleh guru dengan baik.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan bahan
Teknik:
1. Demonstrasi
2. Pemudahcaraan
Nilai:
1. Berani
2. Displin
3. Patuh
|
Langkah
3
(10
Minit)
|
D. Sunat-sunat wudhu
1. Sunat sebelum wudhu:
- Membaca Bismillah
- Membasuh tangan kanan hingga kepergelangan
- Berkumur-kumur(مضمضة)
- Memasukkan dan menyedut air ke dalam hidung dan
menghembuskannya (إستنشاق).
2. Sunat ketika wudhu:
- Menyebut lafaz niat
- Menyaluti air-air ke celah jari tangan dan kaki
- Menyapu air kepada seluruh kepala
- Membasuh telinga
- Mendahulukan anggota sebelah kanan
- Melakukan tiap-tiap perbuatan wudhu sebanyak 3 kali
- Melakukan secara berturut-turut(موالاة)
3. Sunat selepas wudhu:
- Membaca doa selepas wudhu
( أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له
وأشهد أن محمدا
عبده ورسول, اللهم اجعلني من التوابين, واجعلني من المتطهرين,
واجعلني من عبادك الصالحين)
|
1. Guru menunjukkan perkara-perkara sunat sbelum, ketika dan
selepas wudhu menggunakan slaid.
2. Guru meminta murid-murid untuk menyenaraikan 2 perkara sunat
sebelum dan 2 ketika berwudhu di papan putih kelas.
3. Guru membaca doa lafaz wudhu dan doa selepas wudhu kepada
murid-murid.
4. Guru dan murid-murid membacakan doa lafaz wudhu dan doa
selepas wudhu bersama-sama.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid menghafal dan memahami apa yang dipelajarinya.
Strategi:
1. Berpusatkan bahan
2. Berpusatkan murid
3. Berpusatkan guru
Teknik:
Penerangan
Nilai:
1. Rajin
2. Patuh
3. Khusyuk
|
Penutup
(3Minit)
|
1. Wudhu adalah perkara yang wajib dilakukan oleh umat Islam jika
hendak menunaikan solat, tawaf dan menyentuh al-Quran.
2. Ulang sebanyak 3 kali merupakan salah satu perkara sunat di
lakukan ketika berwudhu.
3. Setiap perbuatan perlu di mulakan dengan niat supaya dapat
mengecapi apa yang dikehendaki dengan baik.
|
1. Guru meminta murid-murid untuk mengulangkaji semula apa yang
dipelajari hari ini.
2. Guru memberikan beberapa nasihat kepada murid-muridnya.
|
Kemahiran Berfikir:
Merumus pembelajaran yang telah dipelajari.
Nilai:
1. Kesedaran diri
2. Menghargai
3. Menghayati
|
Catatan
refleksi: Saya merasa begitu bahagia kerana dapat menyampaikan ilmu kepada
murid dengan mengaplikasikan teknik-teknik mengajar yang berkesan dan mendidik
murid-murid supaya sentiasa mengamalkan nilai-nilai murni demi menjaga
kemaslahatan sesama manusia. Oleh itu, saya akan membuat tambah nilai dalam
diri bagi menjamin pengajaran dan pembelajaran berkualiti dan bermutu tinggi.
Ulasan
pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh:
……………………………..
(MUHAMMAD SABIQ JAFNI BIN KASMUNI)
|
Disahkan oleh:
……………………………..
(HAJAH MALEHA BINTI HJ LAUTO)
|
No comments:
Post a Comment