RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru :
Muhammad Sabiq Jafni Bin Kasmuni
Mata pelajaran :
Ibadat (Darjah 2)
Kelas
:
2 Syafie
Tarikh :
3 Februari 2019
Masa :
2.30-3.00 Petang
Bilangan
: 49 Murid
Tajuk : Solat
Kemahiran : Membaca, Mendengar, Menulis, Menaakul,dan Berfikir
Kaedah :
Pengajaran Modul, Pemudahcaraan, Kerja Kumpulan dan Penerangan.
Pengajaran
Sedia Ada : Murid mengetahui amali solat di peringkat Sekolah.
Hasil
Pembelajaran : 1. Menyebutkan pengertian solat.
2. Menyenaraikan 5 waktu solat fardhu.
3. Tuliskan 3 syarat wajib solat.
Kemahiran
Berfikir : Soal jawab, merumus dan mereka cipta
Penerapan Nilai :
Khusyuk, bertanggungjawab, rajin, displin, patuh dan bersyukur
Bahan Bantu
Mengajar : Buku teks, LCD,
Komputer riba dan Kad Imbas
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 Minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
(بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم الراحمين)
|
1. Guru meminta murid-murid untuk
membaca doa.
2. Guru dan murid-murid membaca doa belajar bersama-sama.
|
Nilai:
1. Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
Minit)
|
1. Apakah kaitan atau maksud gambar lelaki memakai jubah berkopiah
dan perempuan yang memakai telekung dengan tajuk dalam pembelajaran kita?
Andaian jawapan: Pakaian solat
2. Tahukah murid-murid perempuan tidak digalakkan untuk solat di
masjid? Andaian jawapan: Tidak tahu
3. Adakah sah solat berjemaah yang di imamkan oleh kanak-kanak?
Andaian jawapan: Ya
|
1. Guru memaparkan gambar-gambar mengunakan slaid pada papan
putih.
2. Guru mengemukakan beberapa soalan yang berkaitan.
3. Murid-murid cuba menjawab berdasarkan pengetahuan sedia ada.
4. Guru mengaitkan gambar-gambar tersebut dengan tajuk yang
hendak di pelajari.
|
Kemahiran Berfikir:
Membuat perkaitan Sumbang-saran
Strategi:
1. Berpusatkan murid
2. Berpusatkan guru
3. Berpusatkan bahan
Pendekatan:
Deduktif
Nilai:
1. Berani
2.Yakin
3. Bersungguh-sungguh
|
Langkah
1
(10 Minit)
|
A. Pengertian solat
- Pada bahasa: Doa
- Pada syarak: Beberapa perkataan dan perbuatan yang di mulakan
dengan takbiratul Ihram dan di sudahi dengan salam.
- Hukum: Wajib fardhu ain ke atas lelaki dan perempuan yang
baligh lagi berakal.
|
1. Guru menjelaskan pengertian solat kepada murid-murid melalui
bahan bantu mengajar iaitu Kad Imbas.
2. Guru menyoal murid-murid hukum menunaikan solat fardhu.
3. Guru membimbing dan membetulkan kefahaman murid yang kurang
tepat.
|
Kemahiran Berfikir:
Memahami serta ingat apa yang disampaikan oleh guru dengan tepat.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
Teknik:
Pemudahcaraan
Nilai:
1. Patuh
2. Berani
3. Yakin
|
Langkah
2
(5
Minit)
|
B. Waktu solat fardhu
1. Solat zuhur:
- Dari gelincir matahari sehingga bayang-bayang samada panjang
dengan objeknya.
2. Solat asar:
- Apabila bayang-bayang lebih panjang daripada objeknya sehingga
terbenam matahari.
3. Solat maghrib:
- Setelah terbenam matahari sehingga hilang awan merah di kaki
langit.
4. Solat isyak:
- Setelah hilang awan merah di kaki langit sebelah barat hingga
terbit fajar sodiq.
5. Solat subuh:
- Setelah terbit fajar sodiq hingga terbit matahari
|
1. Guru menjelaskan kepada murid waktu-waktu solat fardhu
menggunakan slaid.
2. Guru membahagikan murid dalam kumpulan yang terdiri daripada 2
orang menuliskan 5 waktu solat fardhu dalam kertas A3 mengikut kretiviti
masing-masing.
3. Wakil dari setiap kumpulan membentangkan hasil kerjanya menggunakan
pengetahuan sedia ada dan dibimbing oleh guru.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid menghayati serta mampu mengeluarkan idea sedia ada.
Strategi:
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan murid
3. Berpusatkan bahan
Teknik:
Kerja kumpulan
Nilai:
1. Bersungguh-sungguh
2. Berani
3. Kreatif
|
Langkah
3
(5
Minit)
|
C. Syarat wajib solat
1. Islam
2. Baligh
3. Sempurna
4. Sejahtera pancaindera
5. Berkeadaan sedar
6. Suci daripada haid dan nifas
|
1. Guru menerangkan syarat-syarat wajib solat kepada murid-murid
melalui bahan bantu mengajar iaitu Kad Imbas.
2. Guru meminta murid-murid menyenaraikan syarat-syarat wajib
solat fardhu.
3. Murid-murid menghayati pelajaran yang di ajarkan oleh guru.
|
Kemahiran Berfikir:
Murid menaakul dan memahami apa yang dipelajarinya.
Strategi:
1. Berpusatkan bahan
2. Berpusatkan murid
3. Berpusatkan guru
Teknik:
Syarahan
Nilai:
1. Rajin
2. Patuh
3. Kerjasama
|
Penutup
(3Minit)
|
1. Wajib solat bagi lelaki dan perempuan yang telah baligh lagi
sempurna akalnya.
2. Solat merupakan satu alat komunikasi manusia dengan Allah dan
mengabdikan diri kepada-Nya.
3. Waktu solat fardhu ialah zuhur, asar, maghrib, isyak dan
subuh.
|
1. Guru meminta murid-murid untuk mengulangkaji semula apa yang
dipelajari hari ini.
2. Guru memberikan beberapa nasihat kepada murid-muridnya.
|
Kemahiran Berfikir:
Merumus pembelajaran yang telah dipelajari.
Nilai:
1. Kesedaran diri
2. Menghargai
3. Menghayati
|
Catatan
refleksi: Saya berasa gembira kerana sesi pengajaran dan pembelajaran harini dapat
menarik minat dan membuat murid-murid untuk berfikir aras tinggi walaupun terdapat 3 orang murid yang bermain
di belakang kelas. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikkan dan memindahkan
3 orang murid tersebut ke hadapan kelas agar mereka dapat mengubah sikap
menjadi lebih baik.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan
oleh: Disahkan
oleh,
(HAJAH
MALEHA BINTI HJ LAUTO )
|
(MUHAMMAD
SABIQ JAFNI BIN KASMUNI)
|
No comments:
Post a Comment